Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 jan. 2015

Trötta tjejer


















Nu är julledigheten över och imorgon ska jag tillbaka till jobbet och så är man snart åter inne i vardagslunken. Katterna verkar ha uppskattat att jag varit hemma hos dem extra mycket och vi har haft många, långa mysstunder tillsammans under mina semesterdagar. Jag har sovit väldigt mycket under ledigheten och mina snälla katter väcker mig aldrig när jag vill sova länge, varken på dagar eller nätter. Att jama och skrika för att jag ska vakna vande jag dem av med redan när de var små. Tindra har sovit ovanligt mycket hos Ängla och mig i sängen och varit väldigt kelig. På dagarna har de legat tillsammans och det värmer mitt hjärta. Det har tog många år innan Tindra accepterade att ha Ängla liggande nära intill sig, men nu ligger de intill varandra allt oftare, till Änglas stora glädje. Tyvärr upptäckte jag idag att Tindra har mask, vilket inte är särskilt ovanligt för en utekatt som äter en och annan mus och fågel. Eftersom det är helgdag hade veterinären stängt, men imorgon måste avmaskningsmedel införskaffas. Såhär med facit i hand har hon kanske varit lite tröttare de senaste veckorna och jag som trodde att det var kyla och raketer som gjort att hon ville vara utomhus allt kortare stunder. Jaja, äckliga djur som mask brukar vara ganska lätta att råda bot på med spot-onlösning, som jag köper hos veterinären. Att själv medicinera Tindra med tabletter har aldrig varit lätt, att ge medicinen som droppar i nacken är helt klart enklare och Tindra och jag slipper bråka och bli osams. Ängla vill gärna tvätta matte på morgon och kväll, när vi ligger i sängen. Dessutom gör hon allt för att komma upp i mitt ansikte när jag övar sång hemma i lägenheten. Idag sjöng jag för full hals och ju högre toner ju mer orolig blev hon. Passade på att ta en selfie när hon tvättade min kind. Kommer att sakna min älsklingar nu när jag måste lämna dem hemma längre stunder på dagarna, men de har bra passning av mina snälla grannar som tittar till dem och släpper ut och in dem, de dagar som jag inte är hemma. Ett nytt härligt kattår har tagit sin början.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar