Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 dec. 2014

Planteringar som håller hela julen


Jag har alltid haft en dröm att få jobba som florist och efter att jag var färdig med min gymnasieutbildning, på slutet av 80-talet, sökte jag in till Munkagårdsskolans floristlinje, men blev tyvärr inte antagen. Såhär i efterhand kanske det fanns en mening  med att jag inte kom in, då hälsan med åren troligen hade satt stopp för att stå upp hela dagarna och binda buketter och göra arrangemang, men drömmen att få jobba som florist lever vidare och varje gång jag besöker Fritz blommor här i stan blir den drömmen allt starkare. Tänk att få omge sig av alla vackra blommor och växter varje dag på jobbet, glädja andra med fina buketter och få skapa med det som jag tycker så mycket om. Jag sökte inte in fler gånger till utbildningen, men däremot gick jag ett par kvällskurser och under åren har jag bland annat varit på flera av Fritz blommors julkvällar, då man bland annat fått binda kransar och göra blomsterarrangemang. Nu när det är advent och julen närmar sig är det framför allt blommor och växter, som jag längtar efter att få arrangera och pryda mitt hem med. Jag har med tiden samlat på mig en hel del krukor, skålar och fat, som jag köpt på loppis och garderoben är fylld med alla möjliga ting, som jag samlat på mig och som kan komma till användning när jag ska dekorera krukor och planteringar. Det finns många fina blommor att välja bland till jul. Hyacinter och julstjärnor är vackra, men i vår varma och torra inomhusmiljö håller de tyvärr inte så länge. Jag brukar därför välja att plantera taklökar och suckulenter och fylla ut med olika sorters mossa och gröna kvistar. Sedan kan man dekorera med kottar, nötter och fina grenar om man vill ha ett naturnära arrangemang. Vill man ha mer färg finns det mängder med fina julprydnader, som är användbara. Årets julplantering har jag gjort i en gammal kopparform, som jag först klätt invändigt med plast och fyllt med planteringsjord. Efter att jag satt ner växterna har jag täckt jorden med mossa och småsten. Allt ska stå tätt och ingen jord får synas. Plasten har jag petat ner i kanterna, så att också den döljs väl. Jag har stuckit ner några små kvistar med mjuken i kanterna, som i och för sig torkar eftersom jag valt att inte använda oasis, men håller sig förhållandevis fina ändå. Därefter kommer det roliga med att dekorera. Här har jag använt mig av julgranskulor, som limmats på ståltrådar, med hjälp av limpistol. Genom att stick ståltråden genom mossan och ner i jorden är det lätt att få kulorna på plats. Placera kulorna och annan dekoration i små grupper. Det ger arrangemanget ett mer homogent och lugnare utseende. Kanelstängerna har jag virat två och två med silverfärgad ståltråd. Det gäller att dra hårt i tråden medan man virar några varv kring stängerna. Avsluta med att tvinna ihop ändarna på "baksidan" och spara c:a 5 cm tråd, som du kan sticka ner i mossan. Några stjärnanis och hasselnötter har jag bara lagt löst ovanpå. Vattna sparsamt och spraya mossan någon gång i veckan och du har ett vackert arrangemang, som står lika fint över både jul och nyår.
I planteringen nedan, som jag gjorde förra året, har jag valt att använda mig av några miniväxter, täckt med mossa och dekorerat med kulor, hjärta, konstsnö och ett par videkvistar. Denna lilla plantering är också ett hållbart alternativ på julbordet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar