Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

29 dec. 2014

Njutningsfulla klappar

Tänk att det kunde vara så svårt att komma på något att önska sig av tomten till julen som just har passerat. När jag var liten fick allt jag ville ha knappt plats på önskelistan, som jag klippte ut ur leksakskatalogen och fyllde i. Jag blev i och för sig nöjd bara jag fick ett nytt pennskrin med pennor och söta suddgummin. Då var julen räddad. Nu för tiden är jag rätt så nöjd med det jag har, vilket till stor del innefattar en hel del prylar, många av dem införskaffade på loppis, kläder som till stor del kommer från second hand, alla mina 200 pelargoner och sist men inte minst mina två helt underbara kattsambos Ängla och Tindra. Sedan är jag självklart tacksam för att jag har möjlighet att ha bil, vilken ger mig en otrolig frihet, men vad behöver jag egentligen mer? Det jag önskar mig mest av allt, utöver att få må så bra som jag kan under omständigheterna, är små njutningsfulla stunder i tillvaron och det var till slut det jag önskade och som tomten hade med sig i sin säck. I ett paket låg ett presentkort till Trädgårdspaletten i Malmö. Det är verkligen en njutning för mig som blomsterälskare att få gå omkring i Trädgårdspalettens stora växthus, titta, känna, lukta på alla blommor och växter och leta upp några guldkorn att köpa med hem till odlingen på balkongen. Så presentkortet ska förhoppningsvis ge långvarig glädje om jag bara tar väl hand om plantorna, som jag ska välja ut till våren.
Jag är långt ifrån en storätare och med mina knappt 40 kg skulle jag egentligen kunna stoppa i mig alla godsaker jag kunde önska. Nu kan jag tyvärr inte det på grund av att jag har dialys. Det gör att jag hela tiden måste tänka på vad jag äter, men mest av allt på mitt vätskeintag. 5 dl vätska, dit vanligt kranvatten självklart räknas och bland annat glass, soppa, frukt, är den mängd som jag får inta under ett dygn. Sedan finns det många godsaker som innehåller mycket kalium, som t.ex. choklad, nötter, jordgubbar och chips och andra godsaker som innehåller mycket fosfat, vilket inte heller är bra för mig som dialyserande. Trots att jag bara kan äta en mindre mängd choklad önskade jag mig både goda chokladpraliner och gräddbullar i julklapp, som jag sedan fick av min kära syster och systerdotter. Det verkar kanske helknäppt att önska sig något som man egentligen inte bör äta, men det gäller att njuta av det lilla. En riktigt god chokladtryffel tillsammans med en liten, liten kopp med rykande varmt te kan smaka himmelskt gott. Det gäller att fokusera på smaken i munnen och njuta just här och nu och sålla bort alla andra intryck för stunden. Att chokladbiten dessutom är tillverkad för hand och inte är helt gratis, gör att det känns lite extra lyxigt, liksom när jag satte i mig den första gräddbullen med polkasmak, även den tillverkad för hand. Den fina chokladen var köpt på Peter Beier Choklad och gräddbullarna på Gräddbullerian, som båda har butik i Malmö. Vi kunde tidigare köpa Peter Beiers choklad i en butik i Halmstad, men tyvärr har den slagit igen. Jag saknar verkligen att få gå in i affären, känna den härliga doften och se när personalen med vita vantar på händerna, plockade ner mina favoriter i en liten cellofanpåse. Julens chokladbitar levererades i en ask med sidenband, som låg i en fin påse också den med sidenrosett. Jag kan lova att det blir många små njutningsfulla stunder i slutet på året. Har du svårt att hitta ett nyårslöfte? Unna dig fler små stunder av njutning. De behöver inte kosta pengar. Ta en micropaus i tillvaron och tillåt dig att bara vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar