Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

10 dec. 2014

Julros att ha inomhus






















Julrosen Helleborus, som är en perenn växt, tillhör ranunkelsläktet. Den vanligaste sorten är Helleborus niger, som har helt vita kronblad, men numera finns det en mängd olika hybrider med ett flertal olika utseenden. Blommorna kan vara enkla, dubbla, enfärgade, strimmiga, prickiga och färgen kan skifta allt från vitt till mörkt vinrött, limegrönt, krämfärg och olika nyanser av rosa och lila. Julrosen har blivit en alltmer populär blomma. Kanske är det för att den glädjer oss med sina vackra blommor under vintern, när så gott som inget annat spirar i trädgården. Den har de senaste åren även blivit en omtyckt blomma i olika arrangemang till advent och jul. Tyvärr trivs den inte något vidare med att stå inomhus vid den här årstiden, då det är mörkt och torrt i våra uppvärmda hus. Bladen gulnar, får mörka fläckar och hela plantan chanserar oftast inom några veckor, i alla fall hemma hos mig. Häromdagen besökte jag en blomsterbutik i stan och där köpte jag en julros vid namn Verboom Beauty. Plantan saknade helt gröna blad, men hade mängder med blomknoppar. Denna sort ska vara tåligare att ha inomhus, då den saknar blad och det oftast är de som chanserar först. Placera julrosen ljust och vattna plantan så att den hålls jämnt fuktig. Den får inte torka ut helt, men heller inte stå i vatten. Det kan löna sig att täcka jorden med mossa eller bark, så att plantan inte torkar ut lika lätt. När våren kommer och tjälen har gått ur marken kan man plantera ut plantan i rabatten och på så vis kan man ha glädje av den både inom- och utomhus under lång tid.

1 kommentar:

  1. Älskar julrosor! Har inga inne, men har fått två fina som står i krukor på verandan där jag ser dem genom glaset i köksdörren. I rabatterna korsar och de sig och fröar av sig lite var som helst, men man får ha tålamod - det tar några år innan de självsådda blommar och man får se hur blommorna ser ut. /Camilla

    SvaraRadera