Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

20 nov. 2014

Soppa med ostronskivling


















Jag har vid ett flertal tillfällen sett Ostronskivling i mataffärens kyldisk, intill andra svampsorter, men inte tyckt att den sett speciellt aptitlig ut och därför kört på ett säkert kort och köpt vanliga Champinjoner. Vid årets påskmarknad på Lilla Böslid fanns Fungigården på plats. De odlar sin ekologisk- och kravgodkända Ostronskivling i Harplinge, strax utanför Halmstad. På mässan bjöd de på svampen, som först brynts i smör och saltats lätt. Jag blev förvånad över den goda smaken och att den dessutom hade mer tuggmotstånd än en Champinjon, som jag tycker lätt får en mjuk, lite tråkig konsistens om den får koka för länge t.ex. i en gryta. På helgens julmarknad var Fungigården åter på plats och bjöd denna gång på soppa med Ostronskivling, en enkel rätt att laga till och som passar extra bra en ruggig höstkväll. Soppan gav verkligen mersmak och bidrog till att.jag köpt en påse svamp med hem. På söndag ska jag göra soppa efter Fungigårdens recept och resten av svampen ska jag fräsa upp i smör och frysa in. Hela svampen med fot kan användas i matlagning. Den kan förvaras i kylen täckt med hushållspapper och håller då upp till en vecka.

Ostronskivling Pleurotus ostreatus eller Ostronmussling, som den också kallas, är en riktig delikatessvamp med en aromatisk och mild smak. Den passar att använda till både kött-, vilt-, fågel- och fiskrätter, men ska inte ätas rå. Ostronskivlingen har främst odlats i Kina, Japan, Indonesien och USA och kom till Sverige först på 1980-talet. Enligt försök ska svampen sänka kolesterolvärdet och den förekommer ofta i olika typer av kosttillskott.

Fungigårdens ostronskivlings soppa
3-4 personer


300 g ostronskivling
3 msk smör
3 msk olivolja
6 dl vatten
2,5 msk kantarellfond
3 msk smör och 3 msk vetemjöl till redningen
2-3 dl vispgrädde
salt
peppar
persilja

Gör såhär: Hacka svampen fint och bryn den i smör och olivolja tills den fått fin färg. Blanda vatten och buljong och koka upp. Lägg därefter i svampen. Smält smöret och blanda i mjölet. Häll i redningen under omrörning. Låt sjuda i 10 minuter. Rör om då och då. Rör i vispgrädden och smaka av med salt, peppar och finhackad persilja. Dekorera med en persiljekvist. Servera gärna soppan tillsammans med ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar