Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

26 nov. 2014

Julmarknadstider


















Att det är första advent redan nästa söndag har jag svårt att ta in. Kanske är det milda vädret en bidragande orsak. Jag har fått lite mer julfeeling av att besöka ett par julmarknader de senaste veckorna. Det har även varit speciella julförsäljningar på flera av stadens loppmarknader, som jag brukar besöka, och där har det funnits mängder med tomtar, ljusstakar och mycket annat prisvärt julpynt. Jag fyndade bland annat fint handmålade tomtar för någon tia och ett näst intill nytt fågelhus, så att jag kan låta fler fåglar få smörja kråset utanför vår ytterdörr i vinter.


















Det är svårt att imponera på mig när det gäller hantverk, då jag själv pysslat och målat i större delen av mitt liv och är kräsen, men och andra sidan uppskattar och värdesätter jag de riktigt välgjorda och jag vet hur mycket arbete och tid som ligger bakom skapandet. Förra helgen var jag på Lilla Böslids julmarknad och i lördags besökte jag Wapnö julmässa, där jag fick stå i en lång kö med bilen bara för att komma fram till parkeringen. Sedan fick jag köa för att betala och komma in på mässområdet. På Lilla Böslid var det lugnare. Den marknaden är inte lika stor och har utställare som alla kommer från Halland, vilket gör att man lättare kan besöka utställarna i efterhand, då allt är närproducerat.


















Tyvärr var det även i år mycket av en upprepning av föregående år på båda ställena, med samma utställare med några undantag, som sålde ungefär detsamma som i fjol. Att provsmaka ost, korv, glögg och mängder med andra godsaker, som har en given plats på det svenska julbordet, är alltid gott och årets första grönkål från Harplinge är alltid något speciellt för mig som Hallänning. Då jag älskar blommor och grönt och advent och jul är de helger under året då utbudet är som störst och vi smyckar våra hem med mest blommor, har jag svårt att se mig mätt på allt fint som fanns att titta på. Dessutom ger det mig inspiration till att skapa något eget till jul, som ljusarrangemang, dörrkrans, blomsterplanteringar m.m.


















De fina julbockarna i granris eller mossa såldes på  Lilla Böslid. Jag pratade med tjejen som tillverkat dem och berömde hennes kreationer. Tyvärr har hon inte någon egen butik, men vill man beställa en bock till jul kan man kontakta Haverdals camping utanför Halmstad. Det går att göra mycket fint med granris, som dessutom har en doft, som jag verkligen förknippar med jul. Dessa tomtar tycker jag passar bra att ha vid entrén, för att hälsa gästerna välkomna hela december. Har man inte tid eller ork att vara kreativ kan man lägga ett par grankvistar som dörrmatta, så möts man av en härlig doft när man kliver in genom ytterdörren.


















Jag var riktigt mätt när jag åkte hem från både Wapnö och Lilla Böslidm efter allt gott som jag stoppat i mig. Det gäller ju att ta chansen och smaka på allt som bjuds och få valuta för inträdet, som jag tycker är på tok för högt, men vad gör man inte för lite julmys. Det hamnade en hel del godsaker i mina kassar. Förutom goda chokladpraliner från både Suseå choklad och Michaelas Godbitar, köpte jag ostronskivling från Fungigården, fläderglögg från Flädergården i Vinslöv, några ölkorvar från Ulvereds Hjorthägn och lite annat smått och gott att njuta av fram till jul. Nu har jag även fått lite egen inspiration att börja planera för årets julmat, godis, blommor och pynt, så julen lär nog infinna sig i vanlig ordning hemma hos mig och katterna, i vår lilla lägenhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar