Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 nov. 2014

Höstbesök hos Trädgårdspaletten


I lördags åkte jag söderut till Malmö och är man i denna skånestad är ett besök på Trädgårdspaletten givet, om jag själv får bestämma. Vet man inte om var dessa stor växthus gömmer sig, så är det inte helt enkelt att hitta dit, då de ligger inne i ett villakvarter i stadsdelen Kulladal i Södra Malmö, inte många minuter från det stora välkända möbelvaruhuset. Tyvärr blev besöket i helgen ganska kort, då jag kom dit en halvtimma innan stängningsdags, annars hade jag lätt kunnat strosa runt där i flera timmar utan problem.
Jag har tidigare besökt denna unika kombination av handelsträdgård och botanisk trädgård på våren. Då har man bland annat ett stort utbud av fina pelargonsticklingar till bra pris, men även mängder av vårblommor, perenner, buskar m.m. Redan nu växte små penséer i långa rader, för att vara klara lagom till våren, då vi vill kunna plantera dem hemma i trädgården och på balkongen i urnor och lådor.


















Trädgårdspaletten kan stoltsera med en egen bananodling i ett av växthusen där det är tropisk värme. Bland palmer och flera meter höga träd, som når upp till glastaket, kan man gå runt och njuta av grönskan i denna härliga minidjungel. In bland träden kan du titta på fåglar och i en av dammarna lever ett flertal sköldpaddor. Det finns ett stort utbud av växter och blommor, anpassade efter årstid för att något ska passa för alla. Trädgårdspaletten har egen odling av bland annat pelargoner, fuchsia, azaleor och amaryllis. En del av snittblommorna, som finns till försäljning, kommer även de från egen odling. Gillar du kaktusar och orkidéer så lär du säkert hitta något som faller dig i smaken. Man har även krukor och mycket annat, som hör till odling och trädgård. Nu när julen närmar sig finns det en hel del tomtar både i växthusen och på loftet. Det är ju några veckor kvar, men jag vet att tomten brukar synas klättra på Trädgårdspalettens tak vid jul.
Självklart åkte jag inte tomhänt hem. Jag köpte olika sorters taklökar, en kruka med sk Hyancinth Multiflora och kuddmossa, som jag ska ha till julens blomsterarrangemang. Utbudet av pelargonsticklingar är inte så stort såhär års, men jag kunde inte hålla fingrarna borta från mina älsklingsblommor, så jag köpte i alla fall två fina exemplar av Mini Czech för bara 15 kr/st. Jag väntar redan på att få göra ett nytt besök till våren. Kanske blir det en favorit i repris, då jag önskade mig ett besök på Trädgårdspaletten i födelsedagspresent.
Vill du titta runt i växthus kan du göra det på deras hemsidan här, eller följ dem på facebook.

 
















Mini Czech är en dvärgpelargon och en så kallad kaktusblommande pelargon. Den får smala, blodröda kronblad, som nästan ser ut som ett litet fyrverkeri. De gröna bladen har en tydlig zonmarkering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar