Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

5 okt. 2014

Saftigt rödbetsbröd


















Jag har aldrig gillat när man har torkad frukt i varken matbröd eller kakor, däremot har jag ätit bröd med soltorkade tomater och olika färska kryddor, som varit riktigt gott. Igår serverades rödbetsbullar, när jag bjöds på fika och jag måste erkänna att jag var lite skeptisk till en början. De hade en mycket annorlunda färg, men såg riktigt läckra ut när man delade på dem och jag var ju tvungen att smaka, även om det fanns annat bröd att välja på. Jag blev positivt överraskad. Brödet var jättegott och var ovanligt saftigt. Bullarna smakar lika gott till frukost som till eftermiddagsfikat och passar speciellt bra att servera på en buffé. Tack till Christina, som både bjöd på bullarna och delade med sig av receptet.

Saftigt rödbetsbröd
Recept
50 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
2 rödbetor (250 g)
½ msk salt
1 ask philadelphiaost (200 g)
4 dl grahamsmjöl
1,3-1,4 liter vetemjöl, gärna Manitoba Cream

Gör såhär:
Lös jästen till brödet, som ska vara fingervarmt, 37°.
Skala och råriv rödbetorna. Blanda ner i vätskan tillsammans med salt.
Tillsätt philadelphiaosten och grahamsmjölet, blanda. Rör ner vetemjölet, lite i taget. Spar ca 2 dl till utbakning. Det blir en lös deg men den reder sig, tjocknar vid bearbetandet.
Arbeta degen kraftigt, helst med maskin eller med elvispens degkrokar i 5 minuter eller tills att degen plötsligt blir elastisk. För hand behöver man jobba på ordentligt, i 10 minuter, minst!
Låt jäsa i 45 minuter.
Arbeta degen igen, gärna kraftigt och på lätt mjölat bakbord. Forma små kuvertbullar eller minibaguetter. Lägg på en plåt. Låt jäsa ytterligare 30 minuter.
Grädda sedan i 225° i ca 15 minuter eller tills att brödet låter ihåligt när man knackar på undersidan.
Låt svalna på galler under duk.

Tänk på att rödbetornas intensiva färg kan vara svår att få bort. Använd inte en plastbunke till degen och akta kläder för stänk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar