Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

29 okt. 2014

Pyntad hemtrevnad

Den söta hemtrevnaden Soleirolia soleirolii, som med sina små, späda blad bildar små tuvor är en riktig favorit. Tyvärr är den väldigt känslig för torka, vilket säkert gör att många drar sig för att köpa hem en  planta, men för övrigt är den lättskött. Hemtrevnaden är fin och dekorativ som den är i en kruka, men jag gillar att pynta den, efter årstid. Man behöver inte alltid använda en kruka att sätta växter i. Jag har här använt en gammal sockerskål, som jag köpt billigt på loppis. Häromdagen hittade jag några blommor, gjorda av ett material som liknar grå lera med glitter i mitten, som kontrast till det det naturnära materialet. Gillar man glitter och glamour skulle jag välja ett silverglittrigt band, men jag ville ha ett band, som harmonierade med leran och valde ett grovt, vävt band i ljusgrått. Jag gjorde en ögla på bandet, fäste det med en nål med silverhuvud och stack ner blommorna, som satt fästa på grova metalltrådar. Enklare än så kan det inte bli och så har man fixat en dekorativ, liten plantering, som jag tycker passar lika bra att ge bort som en snittblomma.
















Jag skulle inte rekommendera att sätta hemtrevnaden i en fönsterkarm över ett varmt element. Då torkar den ut fort och har den en gång vissnat ner ordentligt får man köpa en ny planta. Den trivs hellre där det är svalare och vill stå ljust till halvskuggigt, men inte i direkt sol. Jag brukar ha min hemtrevnad stående på soffbordet, där jag ser den flera gånger varje dag och hoppas då komma ihåg att ta med den ut i köket och ge den vatten ett par gånger i veckan. Vattna inte hemtrevnaden uppifrån. Då blir plantan lätt brun. Låt den istället dra vatten i en skål och låt den suga upp vatten underifrån och ge den gödning då och då. På bilden ovan har jag stuckit ner några infärgade pinnar, som finns att köpa i olika färger i välsorterade blomsteraffärer, och sedan trätt på rönnbär och små äpplen. Jag trädde även bär på en ståltråd, som jag la ovanpå det gröna, tillsammans med ett tovat band. Snart närmar sig jul och då passar det bra att dekorera med ett par små julgranskulor, eller som här med en liten tomtefigur. Tyvärr tål inte bladen att man trycker ner dem för mycket, så jag fick flytta på figuren efter ett par dagar. Har du inget att pynta med hemma i gömmorna så har blomsteraffärerna oftast mycket fint att välja på, ibland bakom kassan, så dra dig inte för att fråga om det är något speciellt du söker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar