Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 okt. 2014

Princettia - Höststjärna i rosa toner


Varje år säljs miljontals julstjärnor i Sverige. För några år sedan dök det upp en ny sort i butikerna med rosa blad. Höststjärnan
Euphorbia pulcherrima ’princettia är egentligen en förädling av den klassiska julstjärna, men är en mer tålig sort. Den går utmärkt att plantera i kruka och ha på terrassen eller den inglasade balkongen tidigt på hösten, då den tål ner till +15°,  men är liksom julstjärnan mycket känslig för lägre temperaturer och drag. Står plantan kallare ramlar bladen lätt av. Självklart passar den även att ha inomhus och vill då stå ljust och soligt, men trivs inte med att stå ovanför varma element. Princettian kan även användas som snittblomma och håller bra avskuren i en blomvas med vatten. Plantan vattnas med fördel med ljummet vatten och ska vara lätt fuktig hela tiden, men tål inte att stå blöt. Höststjärnan finns i flera olika rosa nyanser och i vitt och har ett kompakt och kraftigt växtsätt. De färgade bladen är inga blommor utan så kallade högblad. Blommorna är små och gula och sitter i mitten av högbladen.
Princettia är en ettårig växt, men kan sparas även efter att den slutat blomma. Plantera då om den i ny jord i en större kruka, beskär den och öka vattningen, samtidigt som du ger en svag dos näring. Den kan med fördel stå ute på sommaren, men den är svår att få till att blomma om då den kräver så kallade kortdagsperioder, vilket enkelt förklaras med att den vill ha en viss mängd ljus, liksom en viss mängd mörker för att sätta knopp.
Julstjärnan är en art i familjen törelväxter och hör till släktet Euphorbia och finns i över 1500 olika arter. I Mexico växer den vilt och kan där bli till flera meter höga buskar. Julstjärnans vetenskapliga artnamn är pulcherrima, vilket betyder "mycket vacker" eller "vackrast".

Höststjärnan är liksom julstjärnan giftig. Tänk på det och placera den oåtkomlig för småbarn och husdjur.

Just nu kan du stödja kampen mot bröstcancer när du köper en höststjärna i många av landets blomsterbutiker. För varje såld Princetta går 5 kr till Cancerfondens Rosabandetkampanj via Mäster Grön.
Förra året drabbades jag själv av bröstcancer och gjorde då denna rosa, lilla plantering, för att uppmärksamma Cancerfondens insamling, som pågår i oktober månad även i år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar