Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 sep. 2014

Pelargonprat över en kopp kaffe


















Vi bor på olika ställen runt om i Halland, har olika arbete, olika ålder, en del är singlar och andra lever i en familj, men vi har en sak som för oss samman, Vi älskar pelargoner och är med i Svenska pelargonsällskapet Halland. Jag har varit med i föreningen sedan 2011, men det känns som om jag känt flera av medlemmarna bra mycket längre. För ett par helger sedan träffades vi över en kopp kaffe, hemma i Anitas lägenhet i Falkenberg. Oftast brukar jag samåka, men denna lördag körde jag själv. Lappen med Anitas telefonnummer och adress glömde jag hemma, men gatuadressen mindes jag och med hjälp av gps-funktionen i mobilen hittade jag rätt väg och som tur var såg jag några välkända ansikten på Anitas balkong, så att jag till slut hittade rätt, bara fem minuter försenad.

Innan vi bänkades oss i köket turades vi om att gå ut på Anitas balkong, för att beundra hennes pelargonsamling. Hon hade tvingats möblera om en del bland krukorna, men det var ändå trångt på golvet och man fick se upp med var man satte sina fötter.

Det var pelargoner i balkonglådor, på golvet, i hyllor och uppåt väggarna. Nämnas bör kanske att Anita i stort sett börjat om från noll med sin samling i år. I vintras gick proppen, i stugan där hon övervintrade sina pelargoner, och det var bara en och annan planta som klarade sig när värmen från elementen uteblev. Det kunde man knappast tro när man såg alla pelargoner som trängdes på balkongen och som fortfarande blommade rikligt i mitten av september.


















När vi träffas brukar vi alltid fika och så gjorde vi även hemma hos Anita. Vi var inte så många som kunde vara med vid denna träff, så det blev ingen trängsel runt köksbordet, men vi hade mycket att prata om som vanligt och samtalsämnena skiftade även om pelargoner som vanligt var favoritämnet.


















Jag hade inga sticklingar med mig, men det var det andra som hade. Det är överfullt med pelargoner på min balkong och jag hade bestämt mig för att inte köpa med mig några nya sticklingar, men mina snälla och givmilda pelargonvänner delade med sig av fina sticklingar, av sorter som jag bara inte kunde motstå. När jag åkte hem efter en trevlig eftermiddag kändes det som om jag varit på kalas. Med mig hade jag en kasse fylld med sticklingar. Tack Karin, Anita och Irené för allt lördagsgodis.

1 kommentar:

  1. Vad trevligt ni hade det. Är nyfiken på hur ni övervintrar stora exemplar. Kan de stå i mörker i ca 8 grader varmt?
    Birgitta

    SvaraRadera