Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

6 sep. 2014

Kalaspaj, recept


















Här bjuder jag på ett recept på matpaj, som är fylld med många goda ingredienser och ett extra fluffigt täcke. Det är kanske inte en rätt för den som räknar kalorier, men det är ju inte kalas varje dag. Enligt receptet ska pajen räcka till 8-10 personer, men då tycker jag att det är snålt tilltagna portioner.

Recept

Pajdeg
6 dl mjöl
250 g margarin eller smör, som legat framme och blivit mjukt
4 msk vatten

Fyllning
2-3 gula lökar
5 hg nötfärs, går även bra med blandfärs
1 burk champinjoner, godast att byta ut till färsk svamp
2-3 msk margarin eller smör
½ dl persilja
1-2 vitlöksklyftor
1½ dl ketchup
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
2-3 hg rökt skinka eller kassler

Täcke
3 dl vispgrädde
1 hg riven ost
3 äggulor
2 msk vetemjöl

Gör såhär:
1. Rör ihop ingredienserna till degen och tryck ut i en ugnsfast form. Ställ kallt.
2. Skala och hacka den gula löken och vitlöken. Skölj den färska svampen och dela i bitar. Bryn den tillsammans med köttfärs och lök i en stekpanna. Krydda med salt och peppar.
3. Skär skinkan/kasslern i mindre tärningar och rör ner tillsammans med ketchup i färsen.
4. Förgrädda pajskalet i 200°, 10 minuter. Vispa under tiden grädden och blanda ner ost, äggulor och vetemjöl.
5. Fyll pajskalet med köttfärsröran och bred ut gräddblandningen över hela gratängen.
6. Grädda pajen i ugnen i 200° 30-40 minuter, eller tills att den fått en vackert gyllenbrun yta.

Servera pajen tillsammans med en god sallad, gärna med någon frukt i, som melon eller papaya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar