Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

11 sep. 2014

Jay's Golden Birds Egg


















En bekant kommenterade min pelargonodling häromdagen och menade på att det väl inte är säsong för pelargoner såhär års, men hemma hos mig blommar det fortfarande för fullt på balkongen och flera små nytagna sticklingar står på rotning i sovrummets fönsterkarm.
En och annan pelargonstickling byter fortfarande hem och den senaste veckan har ett tiotal sticklingar lämnat min balkong i Halmstad, för att färdas till andra pelargonälskare, som bor på olika platser runtom i vårt avlånga land. Igår låg ett stort paket och väntade på mig när jag kom hem. Innehållet i lådan, tre nya småttingar Kesgrave, Silver Candy och Trudie, är nu planterade och mår bra efter färden från Skövde. Tack Annette! Så bra när man kan byta pelargonsticklingar med varandra. En hel del miniatyrpelargoner, som jag köpt tidigare under säsongen, har även de blivit omplanterade, fortfarande i små krukor men ändå en storlek större. Nu hinner de acklimatisera sig i sina nya krukor innan temperaturen sjunker så lågt att de måste flytta inomhus. Jag vattnade alla mina plantor i eftermiddag. Tack och lov behöver de inte alls vattnas lika ofta nu, som när det var som varmast i somras. Jag ser fortfarande en och annan nytillkommen miniatyr, som blommar för första gången på min balkong, den ena sötare än den andra. Det är svårt att välja en favorit, men bland årets nykomlingar är Jay's Golden Birds Egg, helt klart den som jag gillar bäst, med sina ljust rosa blommor med mycket prickar i mörkare rosa och ett gyllenfärgat bladverk. Den här pelargonen tillhör de så kallade fågeläggspelargonerna, där kronbladen har prickar, men saknar streck. Tyvärr finns de få miniatyrer, som tillhör denna grupp. Jay's Golden Birds Egg är förädlad av Jay Kapac före 1993.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar