Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

29 sep. 2014

Dekorativa äpplen med ljus


















I helgen var jag iväg på en loppisrunda, som genererade några fina fynd. När jag kom hem efter lunch hade katterna vaknat till liv och ville komma ut i det soliga höstvädret. Jag och Ängla tog en runda med permobilen och så länge hon låg i mitt knä kändes det riktigt varmt och skönt, när vi rullade fram i sakta mak. På hemvägen ville hon i vanlig ordning springa intill permobilen och samtidigt som hon lämnade mitt knä fick jag känna av motvinden. Trots att jag knäppte jackan frös jag och ångrade att jag valt att ta på mig mina sommarskor istället för de varmare kängorna. Efter en stund började även Ängla tycka illa om den kalla vinden, som tog ett ordentligt tag i hennes långa, vita päls. Hon knep ihop ögonen och grimaserade och verkade inte ha något emot att jag tog upp henne i famnen igen och vred hastighetsreglaget på permobilen från läge sköldpadda till läge hare, vilket innebär full gas framåt. Vi var hemma i lägenheten inom ett par minuter, som vid det laget hade hunnit bli ganska utkyld, då balkongdörren stått öppen från tidig morgon. Det märks allt mer tydligt att hösten är här, trots att vi har haft flera fina dagar i september med sol och härligt väder. Dagarna blir allt kortare och snart har solen gått ner redan innan jag kommer hem från dialysen. Det är för mörkt på kvällarna för att pyssla om pelargonerna på balkongen, men så länge vi slipper för många minusgrader på nätterna, klarar sig pelargonerna utomhus ett tag till. Istället får jag lite mer tid över till att pyssla inomhus, kura framför tvn med en kopp värmande te och tända några levande ljus. Såhär i äppeltider kan man passa på att göra några fina ljushållare av äpplen. De blir fina att dekorera bordet med till höstfesten, tillsammans med torkade, pressade löv i vackra färger, rönnbär och kastanjer..Arrangera allt på en bricka eller lägg plast under bordsduken, för att undvika fuktfläckar på bordet.
Välj äpplen som ligger stabilt på ett plant underlag. Placera ett värmeljus upp och ner på ovansidan av äpplet och tryck till, så att du får en rund markering, lika stor som ljuskoppen. Ta en skalkniv och skär en urgröpning i äpplet, lagom djupt för att hela ljuskoppen ska få plats. Skär försiktigt för det är lätt att skära rakt igenom frukten. När hålet i äpplet är lagom stort och djupt droppar du pressad citron på fruktköttet så att det inte mörknar. Till jul kan man göra likadant med apelsiner och dekorera dem med kryddnejlikor.
OBS! Detta är inget pyssel som jag rekommenderar för små barn, då det krävs en ordentligt vass kniv och det är lätt att skära sig.

1 kommentar: