Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 aug. 2014

Utflykt till Lizzies Café


















Det var längesedan jag träffade medpatienterna i Njurförbundet, där jag är med och anordnar lokala arrangemang. Idag hade vi bjudit in till en fikastund hos Lizzies Café, som ligger naturskönt beläget i Holm, strax utanför Halmstad. Där intill har man en vacker utsikt över det öppna landskapet i vapnödalen.


















Det var ett härligt väder, alldeles lagom varmt för att sitta ute, och Lizzie hade dukat långbord åt oss, under de skuggande träden. De flesta valde att äta våfflor, som påminde mig om de som min mamma bakade när jag var liten. Det var rejäla, matiga våfflor och till det serverades vispad grädde och två sorters sylt, som jag tror var hemkokt, då de smakade mycket bär och inte var så väldigt söta. Några valde bort våfflan och fick istället ett fat med hembakade kakor, som verkligen såg goda ut.


















Innan jag knappt hunnit sätta mig fick jag syn på en liten kattunge, som Lizzie bar i famnen. Jag bad att få hålla henne, medan Lizzie gick in i köket och fixade med vårt fika. Den lilla katten var bara 8 veckor och hade blivit bortstött av sin mamma, men den var redan van vid människor och låg gärna kvar i mitt knä, medan jag klappade och kelade med den och det tycktes den gilla, samtidigt som den slickade och snuttade på mina händer. Tyvärr lyckades jag inte få någon bra bild på den innan det var dags för fika och sedan hade den försvunnit och gömt sig.































Den lilla ungen var inte den enda katten på gården. Snart dök ännu en katt upp, som inte var lika kelen men Per, som är van kattägare, höll den i ett stadigt grepp så att jag fick ta en bild. När jag senare gick en runda runt huset hittade jag katten sovande, långt från alla störande besökare.


















Lizzie har fler djur än bara katter på gården. Bakom huset hittade jag två små hästar, som precis hade blivit ryktade ute i hagen och i ett par burar låg ett par stora kaniner och sov.


















Djur brukar vara uppskattade bland barnfamiljer och förutom dem fanns det små traktorer och andra leksaker på en liten grusplan, där barnen kunde leka när de tröttnat på att sitta still. Ute på gräsmattan gick några hönor fritt och pickade, men de var skygga och ville helst inte att jag kom för närma med kameran.


















På loftet fanns mängder med konsthantverk, producerat av lokala hantverkare. Jag hittade ett fint armband, en läderrem med pärlor, som jag köpte och som redan sitter kring min handled.
Det blev en mycket uppskattad eftermiddag med gott fika och vi pratade och hade vilda diskussioner. Att träffas i en patientförening är viktigt. Samtidigt som man har en trevlig stund tillsammans får man möjlighet att ta upp alla möjliga frågor kring vård, behandling och vardag med människor, som är i en liknande situation i livet.


















Jag kan verkligen rekommendera ett besök hos Lizzies Café. Förutom gott fika blir man trevligt bemött i en gemytlig miljö. Utöver caféet kan man även boka in sig för föreningsmöten, fester, middagar och jag kan varmt rekommendera deras goda, hemlagade julbord. För information och öppettider kan du läsa på deras hemsida här. Sommarcaféet har öppet t.o.m. den 17 augusti, men man kan alltid kontakta Lizzie om man vill göra ett besök vid en annan tidpunkt.

1 kommentar:

  1. gunilla pålsson8 augusti 2014 kl. 20:43

    ja Lizzies i Holm är en verklig plats att hämta andan på. Har varit där många gånger både med stora sällskap och själv. Hon förverkligade ju sin dröm när hon blev änka för många år sedan

    SvaraRadera