Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

20 aug. 2014

Marknads- och folkmusikhelg på Hallandsgården


I lördags gick jag upp tidigt på morgonen för att plocka ihop de pelargonsticklingar, som jag skulle ha med mig till Hallandsgården, och det var en hel del. I sista stund hade jag bett om lov att få medverka på årets marknads- och folkmusikhelg. Med tanke på de senaste dagarnas ihärdiga regnande och snålblåst är jag såhär i efterhand glad över att det bara kom ett stilla regn en kort stund under lördagsförmiddagen.




Väl på plats vid Hallandsgården kom pappa och hjälpte mig att montera upp vårt gamla altanbord. Sedan var det bara för mig att plocka fram alla sticklingarna och lite annat, som kunde vara bra att ha till hands under dagen, när jag skulle prata pelargoner med besökarna.

Utöver sticklingarna hade jag tagit med mig några olika pelargoner från min samling, för att kunna visa att pelargoner inte alls behöver se ut som de vi oftast ser i butikerna sommartid. April Snow fick företräda rosenknoppspelargonerna och en av miniatyrerna hade jag valt ut ur gruppen fingerpelargoner. Jag lät flera besökare lukta på P. Fragrans kryddnejka och de flesta var förvånade över att en pelargon faktiskt kan lukta riktigt gott. Att P. Iocastum är en pelargon var det ingen som riktigt trodde. Flera gissade istället att det var någon slags persilja. Jag hade även tagit med en av mina egna framtagna pelargoner, Bäckagårds Ängla, som är en vit, enkelblommande stjärnpelargon, som skiftar i svagt rosa. Det var roligt att flera tyckte om den och kommenterade plantans blad i skiftande gröna toner. En av besökarna skulle åka hem direkt och titta efter storknäbbar och frön på sina egna pelargoner, i hopp om att få prova på att odla fram en egen pelargon.

Solen lyste mest med sin frånvaro och det var långt ifrån varmt och skönt att sitta på Galgberget nästan hela dagen. Vid lunchtid samlades ett gäng spelmän och intog den lilla scenen, som var vacker pyntad med blommor och blad. När de väl stämt sina instrument och folkmusiken hördes över Hallandsgården fick jag upp värmen något och stampade takten. Samtidigt drömde jag mig tillbaka till den tid då jag själv spelade fiol och lärde mig Gånglåt från Äppelbo. Nu ligger fiolen nedpackad i garderoben sedan många år tillbaka och eftersom fingrarna på min vänsterhand inte lyder mig längre, lär jag troligtvis aldrig spela på den igen.


















Det kom och gick musikanter under hela eftermiddagen och det var inte många minuter som musiken tystnade. Tyvärr var det ingen större tillströmning av besökare under dagen. Vädret gjorde säkert sitt till att många valde att stanna hemma. Dessutom konkurrerade ett flertal evenemang i Halmstad om besökarna under helgen. Då jag inte hade några besökare vid mitt bord passade jag på att titta runt på marknaden och på allt fint hantverk, som fanns till försäljning. Under dagen kunde man även delta i workshops, se en teaterföreställning i den gamla skolbyggnaden, se hantverkare som arbetade och titta in i flera av de gamla byggnaderna. Under hela dagen sålde jag bara några få pelargonsticklingar, men det var ändå en rolig dia, då jag fick möjlighet att informera och prata om pelargoner. Kanske lyckades jag smitta någon av dem, som stannade till vid mitt bord, med lite pelargonfeber. Dagen därpå fullkomligt öste regnet ner och jag tyckte synd om alla dem, som skulle medverka på marknaden under söndagen, medan jag låg inomhus under den varma filten på dialysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar