Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 aug. 2014

Inlagda gurkor


För första gången har jag provat att lägga in västeråsgurkor. Det blir inte mycket billigare än att köpa en gurkburk i affären, men de blir så mycket godare och krispigare och dessutom så vet jag vad det är i burken. För ett par veckor sedan fick jag en liten burk med gurkor av pappas granne och det var det som inspirerade mig till att prova på att lägga in gurkor. Receptet som hon använt kom från Britt, en granne som tidigare bott på deras gata. Gurkorna blir lite mindre ättikstarka och något sötare, än de jag tidigare köpt i mataffären. Jag skivade gurkorna och kokade lagen dag 1, på kvällen. Ställde dem svalt under natten och dag 2 la jag dem i burkar. Jag kan lova dig att det är riktigt enkelt att lägga in gurkor och de smakar bra mycket godare på leverpastejsmörgåsen, när jag vet att jag lagt in dem själv. Jag följde receptet till punkt och pricka och nu har jag sex mindre gurkburkar stående i kylskåpet.

Recept
Britts inlagda västeråsgurkor

2 kg gurkor
2 lagerblad
3 msk senapsfrö
1 knippe dillkronor
3 dl ättiksprit
1 l vatten
1 l socker
3 msk salt
Atamon att skölja burkarna med (följ ordinationen på flaskan för glassköljning)
Glasburkar

Gör såhär.
1. Tvätta gurkorna och låt dem rinna av på en handduk.
2. Skiva dem och lägg dem i en större gryta eller skål, varvat med senapsfrö och dillkronor.
3. Koka lagen, vatten, socker, salt och lagerblad. Ta bort lagerbladen och häll den varma lagen över gurkorna. Lägg ett fat över, så att alla gurkorna täcks av lagen. Låt svalna.
4. Diska burkarna väl och ställ dem i ugnen och låt torka i 100 grader. Låt dem svalna och skölj sedan insidan av burkarna med atamon.
5. Ta bort dillkronorna och sila bort senapsfröna. Lägg gurkorna i burkarna och lägg i lite av senapsfröna. Häll över lagen, så att den täcker gurkorna och skruva på locken. Ställ svalt. Det tar någon vecka innan gurkorna tagit åt sig ordentligt av lagens smak.

Dekorera en burk med gurkor och du har en fin gåbortpresent. Tips på hur du kan dekorerat burkar hittar du på min blogg här.

1 kommentar:

  1. Min kommentar försvann, men den kanske kommer tillbaka ... Isf får du den två gånger.
    Finfint recept! Det ska prövas nästa år när jag skördat MASSOR med Västeråsgurkor i mitt växthus. Väntar man på något gott ......
    /Eva Linnea

    SvaraRadera