Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

20 juli 2014

Playmate, pelargon


















Igår sa jag hejdå till jobbet, för att vara semesterledig i hela fyra veckor. Det känns som en evighet, men jag vet att tiden går fort så det gäller att inte sova bort dagarna, även om det kan kännas lockande att ha lång sovmorgon varje dag. Tyvärr kan jag inte ta ledigt från dialysen, eftersom jag trots semester behöver min behandling fyra eftermiddagar i veckan. Det tar nästan fem timmar varje gång, så det är nästan ett evigt halvtidsjobb bara det, men jag ska försöka njuta varje minut av min ledighet trots allt. Jag har längtat efter att få tid över till att bara få vara och njuta av nuet, vilket jag sällan hinner med annars. Sedan blir det mer tid över att umgås med mina älskade katter. Även Tindra och Ängla verkar tycka om att jag har semester så att jag kan släppa ut dem, vilken tid på dagen som helst, och så blir de ju ompysslade lite extra. Dessutom ska jag gå igenom alla mina pelargoner och städa på balkongen, vilket jag inte orkat och hunnit med i den utsträckningen, som jag önskat. I slutet av månaden får jag besök av en frilandsskribent och en fotograf, som ska göra ett reportage om min balkongodling och då vill man ju kunna visa upp den i sitt finaste skick. Såhär på semesterns första dag väljer jag att visa en av alla mina miniatyrpelargon, en av de få som tillhör fingerpelargonerna. Jag har några få miniatyrer från denna lilla grupp. Plantorna har små, enfärgat gröna blad, som ser ut som en hand med fingrar, som växter tätt. Plantorna växer väldigt sakta och trots att jag haft några av dem i ett par år, har jag hittills inte lyckats ta några sticklingar. Mina små fingerpelargoner har jag övervintrat i fönsterkarmen, i sovrummet och i vintras köpte jag växtlysrör, då jag tyckte att just fingerpelargonerna fick mycket bruna blad. Efter att de fick extrabelysning verkade de må klart bättre. På bilden ser du Playmate med sina enkla laxfärgade blommor med smala kronblad. Förädlare: Holmes Miller
.
Vill du se fler bilder på mina pelargoner, skriv in pelargon i sökfältet till vänster, under "Leta i den här bloggen". Klicka på sök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar