Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 juli 2014

Med smak av rosor


















Rosen är en av Sveriges populäraste blommor. De röda är speciellt omtyckta och är en kärlekssymbol, när man vill ge bort blommor till någon man tycker om. Rosor är inte bara vackra att se på, de har dessutom ofta en underbar doft. Pappa har i många år haft röda rosor längs gaveln på huset och även otroligt vackra klängrosor längs staketet. Dessutom har jag lämnat hem en röd klängros till honom, som jag tidigare hade på min balkong. Förra året läste jag i en tidning att man kan göra rosengelé, som får en mycket vacker rosaröd färg. Man plockar blommorna strax innan de börjar vissna till gelén och de är ju synd att låta alla blommorna gå till spillo, när man kan göra något gott av dem, som man dessutom kan plocka fram mitt i vintern när man vill minnas den vackra sommaren. Tyvärr har jag inte hunnit göra gelé i år heller, men jag delar med mig av ett recept, som verkar vara ganska enkelt att göra. Dessutom hittade jag en sida på nätet, som heter "Levande kokboken". Där hittar du fler recept med rosenblad, både rosenvatten, lakritspannacotta med rosensås och även hur du gör frostade rosenblad att dekorera efterrätter med. Plocka och använd endast rosenblad, som du vet inte är besprutade.

Recept på rosengelé
Ingredienser: 
150 g färska rosenblad (Plocka rosenbladen strax innan de börjar att vissna)
1 liter vatten
500 g syltsocker (innehåller pektin)
saft från en lime

Gör såhär:
Skölj rosenbladen väl i kallt vatten.
Koka vatten med rosenbladen på svag värme, under lock, i 10-15 minuter.
Sila bort rosenbladen.
Tillsätt socker och limesaft och koka till lämplig konsistens. Gör geléprov. Häll lite kokande saft på en kall tallrik och se om den har en tendens till att stelna. Då är den klar.

Ta kastrullen av värmen och låt geléet stå en stund. Skumma väl. Häll upp geléet på väl rengjorda små glasburkar och låt kallna.
Skruva på locket eller lägg ett skikt paraffin över.

1 kommentar: