Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

26 juli 2014

Fjärilen


















Jag har flera gånger i år försökt fånga fjärilar på bild, men när jag väl fått fram kameran har den fladdrat iväg, eller så har jag inte ens haft kameran med mig när jag sett en fjäril sitta på en blomma med utslagna vingar. Idag besökte jag Blomsterlandet, i hopp om att hitta några blommor eller något annat fint, som jag kunde fotografera och skriva om. Jag blev förvånad när jag fick se en fjäril flyga runt bland växterna på deras uteförsäjlning under tak. Den landade bland kryddorna och satt stilla en bra stund medan jag knäppte några bilder. Jag antar att det är en kålfjäril (hona).

Vandring
Jag vandrar sakta genom träddungen
där spelas fåglarnas musik
Mina lungor fylls av ljummen sommarluft
och jag insuper doften
av allt växande omkring mig
Över den vajande ängen fladdrar fjärilen
på fjäderlätta vingar
Jag följer den med blicken
tills att den bara syns som en prick i fjärran
Vandrar vidare på stigen
som leder ner mot stranden
där havet ligger stilla och spegelblankt
Skådar ut över horisonten och evigheten
Mia Sandqvist

1 kommentar:

  1. Vacker bild och vacker dikt, som verkligen förmedlar en stilla sommardag. Man önskar den aldrig tar slut.

    SvaraRadera