Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 juli 2014

Färgsprakande dahlior























Igår kväll hade jag stämt träff med en kvinna, som ville köpa en pelargon av mig. När hon ringde och sa att hon närmade sig Bäckagård förklarade jag hur hon hittade hem till mig. Jag skulle gå ut till parkeringen och stå vid gatan, så hon lätt kunde se mig. Håll utkik efter en liten "tjej" vid vägkanten, sa jag i telefonen. Vi har ju träffats förut, hör jag i andra ändan. Det visade sig vara en medlem i trädgårdsföreningen, som jag träffat flera gånger tidigare, då vi haft borden vid sidan om varandra, när det varit plantmarknad på Lilla Böslid. Det blev en trevlig överraskning och som om inte det var nog fick jag en stor bukett med dahlior, i diverse olika färger och former. Jättetack Ing-Marie för de fina blommorna från din kolonilott! Vilken tur att jag blev medlem både i Sveriges Trädgårdsföreningen och Svenska Pelargonsällskapet. Därigenom har jag träffat många trevliga odlingsgalna medlemmar. Dahlior är en bra snittblomma att ta in och sätta i vas, eller lägga i en glasskål med vatten. Blommorna finns i mängder av varianter och färger och vill man experimentera lite, kan man ta frön från blommorna, så dem och på så vis få en ny planta, som inte har samma färg på blommorna, som moderplantan. Dahlieknölarna måste tas upp på hösten, då de inte tål frost, och ska sedan förvaras svalt och torrt under vintern. Sedan planterar man ut dem igen på våren, för ännu en härlig blomperiod kommande sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar