Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

9 juli 2014

Ängsblommor


















Dagarna före midsommar försökte jag dra mig till minnes om det fanns något ställe, där jag kunde plocka ängsblommor till en midsommarbukett att ha på köksbordet. Jag minns när jag var barn att vi plockade blåsippor, rödklöver, prästkragar, hundkex och flera andra sorters blommor, men idag ser jag dem allt mer sällan, liksom vallmon, som bildade härliga, röda fält vid dikeskanten, längsmed åkrar och fält. I lördags besökte jag Särdals Kvarn, som ligger någon mil utanför Halmstad. Det är ett mysigt utflyktsmål, med butik, café och konstutställning i den faluröda kvarnbyggnaden. I butiken säljer man bland annat sylter, safter och  geléer från Hafi och delikatesser från Halländska livsmedelsproducenter. Även i caféet använder man närproducerade råvaror från Halland. Intill väderkvarnen ligger en stor hästhage och längs med det vita staketet växer mängder med blåklockor. En vacker syn i den svenska sommaren.

Blåklockan nickar och hälsar blygt
när jag går förbi på ängen.
Maskrosen sträcker stolt på sig
för att lysa upp min dag.
Rödklövern gömmer sig bland gräset
och önskar mig lycka i livet.
Vallmon, Tisteln och Prästkragen
alla tillsammans på min sommaräng.
En enda stor familj
där var och en är unik.
M. Sandqvist

2 kommentarer:

  1. precis så minns jag med midsommarblomster men nu ser man sällan vallmo och blåklint vilt...fin blogg du har...läs gärna min om du får en stund över...
    www.nattstad.se/superNova

    SvaraRadera
  2. vilken fin liten dikt! är det DIN skapelse Mia?

    SvaraRadera