Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

17 juni 2014

Shopping i Växjö och besök på Odensjö Handelsträdgård

God fika på mysiga Askelyckans Konditori


















För några månader sedan, när jag fyllde år, önskade jag mig ressällskap och hjälp med att köra bilen till önskat resmål och mig och min rullstol, när vi väl var på plats. Valet föll på en tur till Växjö och min syster skulle göra mig sällskap och hålla i ratten. I lördags var det äntligen dags för den utlovade resan till Smålands metropol. Varken jag eller min syster hade varit i Växjö tidigare. Jag har i och för sig varit där och sett Tomas Brolin spela U21-landskamp på Värendsvallen, men det var många år sedan. Innerstaden var ganska folktom, när vi kom fram och klev ur bilen vid tiotiden. Vi hade läst på nätet att det var loppis inne i centrum och den ville jag självklart inte missa. Jag gjorde snabbt mitt första fynd, som skulle visa sig bli det enda. Sedan var det dags för två shoppingglada systrar att inta gågatan. I höstas vann jag två presentkort, som gällde till butikerna i Växjös cityförening, vilket var den stora anledningen att vi åkte till just Växjö denna lördag. Med varsin tusenlapp på fickan var vi nu redo att göra gatlopp i stadens butiker, men först behövde vi något att äta.

Goda smörgåsar, hemgjord glass
och kladdkaka med grädde
























Vi valde att ta en fika på Askelyckans Konditori, som var ett mysigt, litet ställe mitt inne i stan, med goda smörgåsar och bakverk. Deras hemgjorda glass var riktigt god och kan rekommenderas, för den som besöker Växjö i sommar. På deras uteservering var det näst intill fullsatt, men vi lyckades hitta två platser, där vi kunden njuta av solen och ladda batterierna. Jag hann knappt resa mig från stolen, förrän nästa gäst la beslag på min stol. Herr Kaja lät sig väl smaka på en och annan brödsmula, som lämnats kvar.

Herr Kaja























Det visade sig att många av butikerna var samma, som hemma och en hel del var inte heller medlemmar i Växjös cityförening. Några goda teer köpte jag hos Johanne, en liten mysig butik med mycket smått och gott, men sedan var det svårare att göra av med pengarna. Syrran hade lite bättre shoppingtur än jag. Vi hade inte hela dagen på oss att spendera inne i centrum, så till slut handlade jag lite i panik, för att göra av med min tusenlapp. Det kändes märkligt då jag sällan brukar ha svårt att hitta något, som jag vill köpa med hem. Det blev slutligen en mysig huvjacka och byxor, hårfärg, mascara, ögonskugga och några par sockar, så jag la i alla fall pengarna på saker, som jag behövde.

Mitt loppisfynd för 30 kr, som jag tänker använda vid
flera olika tillfällen. Ser den framför mig med en korg
klädd i mossa och med julblommor och
den andra med vackra, röda juläpplen och
apelsiner med nejlikor.


























Klockan rusade iväg och vi började få bråttom till dagens andra planerade utflyktsmål, Odensjö Handelsträdgård. I full fart med mig sittande i rullstolen, med hela famnen full av kassar, småsprang vi tillbaka till bilen. Gps-sändaren ville inte hitta vår destination, men genom att följa en helt vanlig vägbeskrivning hittade vi ut på landsbygden och till Monica Birgerssons växthus, med hennes Odensjö pelargoner, som hon själv odlat fram. Ute på en åker fick vi se två hägrar och jag ångrade plötsligt att jag inte tagit med mig min systemkamera.


















Jag hade kontaktat Monica tidigare och visste att hon tyvärr var på resande fot med sina pelargoner denna lördag, men hennes man var hemma och tog emot mig. Medan han klippte gräset kunde jag i lugn och ro botanisera bland alla pelargonerna. Innanför dörren stod en låda med miniatyrpelargoner, som Monica plockat ihop till mig, så jag skulle slippa leta efter de små sorterna. Tyvärr var många av hennes egna miniatyrer slut och vid det här laget har jag så många olika sorter själv, att det är svårt att hitta nya miniatyrer, som jag saknar. Red Black Vesuvius, med klarröda blommor, mörkt bladverk, med nästan svart zon, var en av de fyra plantorna jag valde ut. The Yar, som är en liten stjärnpelargon med lilarosa blommor, fick också följa med hem. Två av Monicas egna sorter fick jag i alla fall tag i, den ena Odensjö Stilla Flirt, får rosa blommor med vitt öga och vackert tecknade blad. Odensjö Felicia var ju ett måste, då min ena systerdotter heter Felicia och dessutom får denna lilla äggskalspelargon underbart söta, dubbla, vita blommor med ceriseröda prickar och streck.


















Jag tittade runt i växthuset, där det fanns både Odensjöpelargoner och en hel del andra sorter. På ett stort bord stod moderplantorna och nyplanterade sticklingar och de fick man hålla fingrarna borta ifrån. Längst in fanns en del stora plantor, som stod i full blom och det är ju så man vill se pelargonerna. Jag tackade för besöket och sedan var vår shopping över och vi begav oss åter mot Halmstad, där jag skulle bli avsläppt, innan min syster körde vidare mot Malmö. Det blev en lyckad födelsedagspresent, mycket tack vare det trevliga sällskapet och så fick jag ju trots allt shoppat en del. Några nya små pelargoner till samlingen gör mig dessutom alltid på glatt humör. Tack "Tinna" för en trevlig dag. Vi får göra om något liknande framöver, bara du och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar