Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

30 juni 2014

Fynda på sommarloppis























Sommaren är den årstid då det ordnas flest loppisar. Folk rensar i sina gömmor och vill bli av med diverse prylar, som man skänker till bland annat Röda Korset och Amnesty och på så vis bidrar till ett gott ändamål. Det har blivit allt vanligare att det anordnas sk bakluckeloppis på någon större parkering, där man kan ha de man vill sälja i och runt sin bil. Ibland kan man göra riktiga klipp och hitta saker, som man letat efter länge. Förutom att det är ekonomiskt fördelaktigt att handla begagnat, är det även bra för miljön att ta tillvara saker, som fortfarande är användbara, men som man själv har tröttnat på. Jag har lagt ut en del småprylar på Tradera, där jag även säljer en hel del pelargonsticklingar. Klicka på länken här, så kommer du till mina auktioner. Nackdelen med att sälja på internet, är att man får jobbet med att packa och skicka iväg paketet, men portot står kunden för. Ibland kan prylar göras om, målas och ändra stil och så är de som nya igen. I helgen tog jag en liten runda i ösregnet och besökte ett flertal mindre loppisar runt om i stan och hittade ovanligt mycket grejor. Jag köpte en gammal plåtburk för några tior, till min samling, en cd med Tommy Körberg för 10 kronor, som gick på högsta volym så fort jag kom in i bilen. Att köpa kläder på loppis är lite inne just nu. Det pratas mycket i tv och skrivs i tidningar om att handla second hand och vintage, där de senare står för kläder, som har flera årtionden på nacken och är av bättre kvalitet. Jag handlar ofta kläder på loppis och då helst av lite annorlunda märken, som jag inte skulle hitta i Halmstad och som jag definitivt inte skulle ha råd att köpa nya. Igår kom jag hem med ett par jeans, som var så gott som oanvända och passade perfekt. Eftersom jag inte är så lång och bara tar centilongstorlek på byxor, räknades jeansen som barnkläder och jag betalade bara 30 kr för dem. Dessutom köpte jag en tunika, av välkänt märke, för 20 kr och två scarfs för 20 kr. Att någon okänd haft kläderna tidigare bryr jag mig inte om. När de är tvättade och strukna, spelar det ingen roll och man vet ju aldrig vem som provat de kläder, som man köper i butik. Jag odlar alla mina pelargoner i lerkrukor och de är dyra att köpa nya, så därför har jag köpt i stort sett alla krukor begagnade. På Halmias loppis hade man sänkt priset på krukorna, så jag fyndade lerkrukor för 1 kr/st. Där köpte jag även en träpall, som jag ska måla vit och ha på balkongen. Helgens stora fynd var ändå stolen, på bilden ovan. Vad ska jag med en gammal stol till, utan sittdyna och som dessutom skulle trilla isär om jag skulle försöka sätta mig på den? Ja, det undrar du säkert. Jag har faktiskt letat i flera år efter en gammal stol med lite patina, men då jag hittat någon som jag varit intresserad av, har den alltid varit för dyr. Du får den för en tjuga, ropade en säljare till mig. Jag slog till direkt och lastade, med lite besvär, in den gamla stolen i baksätet på min bil. Äntligen har jag fått tag i min stol och till vintern ska den stå på min balkong. Där dynan suttit ska jag sätta hönsnät och sedan är det bara att släppa loss fantasin och göra ett arrangemang med mossa, äpplen, granris, grenar, kottar och annat, som hör vintern till. Förhoppningsvis blir det ett vackert blickfång på balkongen, i alla fall om det blir som den bild, som jag har på näthinnan just nu.
Till sist vill jag uppmana dig om att inte slänga saker, som du själv inte vill ha längre. Det finns säkert någon annan, som är intresserad av det, som du kanske tycker är gammalt "skräp".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar