Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 maj 2014

Trädgårdsdagarna på Liseberg

Det var oklart in i det sista om jag skulle åka till Göteborg förra lördagen. Veckan hade tidigare bjudit på gråväder och regn och det var blött på marken även när jag vaknade på morgonen. Jag bestämde mig i alla fall för att åka och hoppades på uppehåll. Pappa följde med, som chaufför av både bil och min rullstol. När vi närmade oss Göteborg sprack himlen upp och solen sken från en klarblå himmel, när vi var framme vid Liseberg, strax efter att parken hade öppnat för dagen. Då var det ganska tunt med folk och det var endast årets nya berg- och dalbana Helix, som var igång, med viftande och skrikande åkare. Det såg verkligen ut som en hissnande åktur och det var inte utan att jag blev lite sugen på att ta en tur, men jag var ju inte där för åkattraktionernas skull denna dag.


















Liseberg är en vacker park att strosa runt i, även om man inte lockas av läskiga åkturer. Det är vackert med mängder av blommor i rabatterna, som dessutom alltid är välskötta. Under trädgårdsdagarna var det självklart extra många blomsterarrangemang att njuta av, en del gjorda av mässans utställare.


















Att plantera i en skottkärra är kanske inte det man gör hemma i trädgården, men det var verkligen ett tjusigt och fantasifullt arrangemang.


















Jag har varit på trädgårdsdagarna flera år i rad. Det är alltid roligt att komma iväg och titta på vackra blommor, inspireras och träffa andra odlingsintresserade. Tyvärr tyckte jag inte att det var så mycket nytt att titta på i år. Det var i stort sett samma utställare, som tidigare år, och de stod på samma platser i parken. Kanske är det jag, som blivit kräsen.
















Självklart var det inte bara blommor att titta på. Det såg verkligen frestande ut med de olika grönsakslådorna, som gick att beställa hem. Själv passade jag på att smaka en stor bit av en söt och mycket god ananas.


















Bland tälten med blommor fanns ett stort utbud av hjälvgående gräsklippare, diverse små och stora trädgårdsredskap, bevattningssystem, dammar och mycket annat, som hör trädgården till. Det rullade jag snabbt förbi, då det inte fyller någon funktion på min balkong.


















I ett och annat tält hittade man hantverk, smycken, drejade krukor och koppar, godis, korvar m.m. Att gjuta ljusstakar och krukor i cement har varit populärt i flera år. Ovan ser du ett axplock av betongkonstnären Jenny B Anderssons alster. Mer hittar du på hennes hemsida www.jennysbetongkonst.se


















Jag älskar glas i alla möjliga former och dessa små vaser var verkligen söta, många tillsammans med bara en enda blomma i varje. Vackra i grupp eller varför inte ställa en vid varje kuvert när man dukar.


















Denna trädgårdsskylt talar för sig själv och behöver väl ingen kommentar.


















På den lilla scenen stod bandet "Flower power," iklädda scenkostymer av blommor. En fräck kreation gjorda av elever på Munkeröds Floristutbildning.























Det fanns lärare på plats för att göra reklam även för Sötåsen Töreboda floristutbildning. Den vackra klänningen, med blommor i olika rosa nyanser, var det nog ingen som missade, när de gick förbi deras monter.























En av eleverna från Sötåsen gick runt på mässan, även hon iklädd en klänning dekorerad med mängder av blommor (konstgjorda). Hon fick mig att tänka på figurerna i Elsa Beskows sagoböcker, där blommor, bär och grönsaker, antagit mänskliga gestalter.


Min favoritutställare på mässan var självklart Pelargonfönstret. Jag blev direkt igenkänd och Mats Asplund kom och hälsade och tog i hand. Utbudet av miniatyrpelargoner var tyvärr litet, så jag köpte de två sorterna, som de hade, Claydon och Alcyone. Pelargonsällskapet var på plats och stod bland de andra föreningarna, men fick som vanligt inte sälja några pelargoner. Jag försökte vinna i deras lotteri, men jag lyckades inte dra någon vinstlott och få ytterligare en pelargonstickling med hem.


Det fina vädret gjorde nog sitt till så att besökarna blev extra köpglada och de flesta gick runt och bar på kassar.Alla verkade tyvärr inte vara lika intresserade över att vara inne på Liseberg och flera äldre män muttrade lite för sig själva och valde att slå sig ner på bänkarna i parken, medan deras fruar fick titta färdigt bland tälten.


















Vid middagstid öppnade hela parken och plötsligt fylldes Liseberg med barn och vuxna, som köade för att få känna pirret i magen och hjärtat i halsgropen. Jag köpte mig en ny rosa themugg och några små änglar i en av butikerna och innan vi började dra oss mot utgången spelade pappa och jag på några av chokladhjulen, utan någon lycka.


Nu avlöser trädgårdsmässorna varandra runt om i landet och nu i dagarna är det mässa både på Wapnö i Halmstad och på Margretetorp. Jag hade tänkt besöka båda, men Margretetorps trädgårdsmässa får stå tillbaka för en resa med pelargonsällskapet Halland.
Till sist vill jag rikta ett tack till Liseberg, som bjuder handikappade i rullstol med ledsagare på inträdesbiljetten. Ingen stor kostnad för Liseberg, men en riktigt trevlig gest.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar