Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

22 maj 2014

Svenska gubbar



















Idag har det varit rekordvärme och årets hittills varmaste dag. Termometern nådde upp ända till 28 grader. Värmen har bidragit till att de lokala odlarna kring Halmstad, har kunnat leverera de första mogna jordgubbarna, i början av veckan. Jag köpte en liter för 45 kr idag. Jordgubbarna var riktigt stora, men inte så söta, som jag hade hoppats på. Med lite socker smakade de ändå riktig svensk sommar.
Trots att jag vattnade mina pelargoner igår, var jag tvungen att gå några rundor med vattenkannan ikväll igen. Miniatyrerna, som står i små lerkrukor, torkar snabbt ut och det gäller även att vara extra uppmärksam på de känsliga sticklingarna. Det var första kvällen, som jag njöt av att sitta ute på den ljumma balkongen, i bara blusen, och pyssla med mina pelargoner. Att värmen har kommit har inte bara sina fördelar. Det fullkomligt svärmade med mygg kring mitt huvud och jag fick årets första myggbett, när jag gick ut för att hämta in Tindra. Hon har fått allt fler och större fästingar, den senaste veckan, trots att jag droppat fästingdroppar i nacken på henne. Trots en och annan plåga är det inte mycket, som går upp mot den svenska sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar