Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 maj 2014

Kor och kalvar på grönbete


















Vid 1:a maj är det många gårdar runt om i landet, som har sk kosläpp, då korna får komma ut på grönbete, efter den långa vintern inne i ladugården. Korna och kalvarna på Hovgård har redan varit utomhus i flera veckor och jag har besökt dem vid ett flertal tillfällen


















Till en början fick de inte vara ute i hagen, men kunde gå ut under bar himmel och äta sitt hö. Det hade de även tillgång till när de släpptes ut i hagen, då det fortfarande var ont om gräs. Sedan ett par veckor tillbaka, kan de njuta av friskt, härligt gräs, som snabbt vuxit upp i beteshagen.


















Flera av korna fick tidigt sina kalvar och efter hand har de blivit fler. Nu har en del av dem hunnit växa till sig och följer inte sin ko hela tiden.


















Här är en av minstingarna, bland kalvarna, vid mitt senaste besök för ett par veckor sedan. Flera av dem var först lite rädda och drog sig tillbaka när jag kom, men ju längre jag stod och tittade på dem utanför stängslet, ju modigare och mer nyfikna blev de.


















En och annan kalv vågade sig till slut fram till mig och jag fick till och med lov att klappa dem på huvudet.


















Korna verkade stolta över sina "barn" och höll hela tiden ett vakande öga över just sin kalv i hagen.


Även en och annan vuxen ko verkade undra vad jag gjorde där, eller kanske ville de bara se till att jag inte kom för nära deras lilla kalv. Några av småttingarna skuttade runt och puttade på varandra med huvudet och verkade glada över att de kunde springa runt fritt ute i hagen. Vilken härlig sommar alla korna har framför sig på Hovgård, där de inte föds upp för massproduktion och har flera mindre hagar att vistas i. Jag gillar ju nästan alla djur och ett besök på Hovgård är alltid trevligt, än om det luktar lite koskit.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar