Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 maj 2014

Halmstadgillet smygstartade igår med Internationella matmarknaden


















Imorgon är det Halmstadgillet. Det är full rulle med program i innerstaden, med loppis, hantverksmarknad, blomstersmyckning, sång, musik, dans, magiker, konst och mycket mer. Redan igår startade den internationella matmarknaden. På stora torg serverades bland annat varm mat från flertalet länder, korvar, ostar, bröd och kakor.


















Jag tyckte att det var för varmt för att äta mitt på dagen, annars fanns det flera rätter, som såg goda och lockande ut. Förutom det ätbara fanns det en del presentartiklar, smycken och blommor. Självklart fastnade jag hos den holländske blomsterförsäljaren. De flesta blommorna kände jag igen, men det fanns även en och annan lite mer udda växt.


















Tråkigt att jag inte har plats till alla växter, som jag skulle vilja ha på min balkong, annars hade jag köpt några krukor med taklökar, som fanns i mängder, i olika färg och form.


















Pelargonerna var av de traditionella sorterna och inget som intresserade mig, men så fick jag se en planta med lite annorlunda blommor. På de nedre kronbladen var det en stor prick. På skylten stod det fransk pelargon, men någon grupp med franska pelargoner finns inte. Säljaren skrattade när jag ifrågasatte namnet på skylten. Det är roligare att skriva fransk, istället för engelsk pelargon, sa han. Efter lite velande bestämde jag mig för att köpa en planta. Det visade sig vara fyra plantor i en stor ampelkruka, så 50 kr var ett lagom pris. När jag räckte fram femtiolappen, för att betala, säger den holländske mannen att jag får ta två krukor för 50 kr. Det kunde jag inte motstå, så jag gick nöjd därifrån med två tunga kassar. Nu är pelargonerna omplanterade i stora lerkrukor och har fått plats på balkongen, tack vare att jag slängde ut penséerna och fjärilslavendeln, som blommat ut för flera veckor sedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar