Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

25 maj 2014

Besök på Halmstadgillet


















Det blev ett tidigt uppvaknande i morse, för att hinna göra mig i ordning och ta permobilen in till city och Halmstadgillet. Det var en skön tur, som tog ungefär en halvtimma. Precis när klockan på Nicolai kyrka slog tio, körde jag förbi stora torg och sedan vidare till lilla torg, där jag skulle kolla på dagens loppis och hantverksmarknad. Tyvärr var det inte många stånd med hantverk och det gick fort att titta över borden på loppmarknaden. Jag köpte en härligt röd tygväska, med lite kul detaljer och ett katthuvud på väskans lock, en typisk Miaväska. Nu hänger den på tork i köket, efter att ha åkt en runda i tvättmaskinen. Ren och fräsch passar den bra att ha med sig till dialysen, med allt jag kan tänkas behöva då, som tidningar till godis och lite annat småplock.


















Det var en trevlig stämning i stan, med musik och sång och fullt med folk, vilket gjorde det svårt att komma fram med permobilen. Jag vågade inte använda tutan, för då hade nog folk runt omkring hoppat högt. Utanför Lilla Torgs blommor stod en röd traktor med släp parkerad. En lite märklig syn mitt inne i city kan tyckas. Hela flaket vad fyllt med planterade blommande och gröna trädgårdsväxter. Så hörde jag en röst, som jag kände igen och vända mig om. Där stor Peter Bengtsson, från tvprogrammet Trädgårdskampen, som gick på tv i våras, där han kom på en hedrande tredjeplats. Traktorn och alla växterna fick sin förklaring. Peter skulle stå på lilla torg och berätta om växter och blommor och dela med sig av sina trädgårdskunskaper, under dagen. Jag bytte ett par få ord med honom och sedan blev det fotografering. Han ställde mer än gärna upp och poserade glatt framför kameran, på flera bilder. Vill du följa hans blogg på Laholms tidning klicka här eller gå in på hans facebooksida här.


















Matmarknaden på stora torg hoppade jag över, eftersom jag var där i torsdag. Istället köpte jag en god kycklingbaugette på konditori Regnbågen, som jag åt i väntan på att Kattfoten skulle öppna för firandet av sitt tioårsjubileum, med loppis, lotterier och fika. Jag passade på att titta på flera av deras jättefina katter, som jag hoppas snart får ett för-alltid-hem. De är de verkligen värda. Går du och funderar på att skaffa katt, kontakta då katthemmet. Läs mer här. De är i stort behov av jourhem och tar mer än gärna emot kattmat, kattsand och ekonomiska bidrag. Molnen drog ihop sig och solen försvann. Jag frös alltmer och befarade att det skulle börja regna. Det trodde man inte igår, när solen sken, temperaturen närmade sig trettiostrecket och svetten rann. Jag skyndade mig in på antikaffären Atmosphere och köpte ytterligare några gamla lerkrukor, till mina pelargoner och sedan körde jag hemåt med gasen i botten. Väl hemma tinade jag upp genom att dricka en kopp rykande varmt te, från Köpmansgården, där jag hade köpt en påse av maj månads te, med mycket frukt och bär, tidigare på dagen. Nu hoppas jag på en solig morgondag, så att jag kan pyssla om mina blommor på förmiddagen, innan det är dags för veckans sista dialys, med min nyköpta väska på axeln.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar