Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

24 apr. 2014

En avkopplande stund i Norre katts park


Mitt i centrala Halmstad, precis utanför stans gamla ringmur, ligger Norre katts park. Där flanerar mycket folk, speciellt sommartid. I parken ligger kafé Rotundan, där man under sommaren har en del uppträdanden och andra trevliga, små arrangemang. Många är vi, som tagit studenten i Halmstad, som tågat genom stan och slutligen samlats i parken och mötts upp av släkt och vänner. Sommaren avslutas här, sista helgen i augusti sedan många år, med att flera orkestrar framför Händels fyrverkerimusik och i takt med musiken skjuter man upp ett dundrande, vackert fyrverkeri. Förra året besökte jag parken vid ett flertal tillfällen, för att titta på gräsänderna och deras barn, som håller till vid den lilla dammen. Fåglarna brukar bli ganska närgångna, då en del kafégäster och andra besökare bjuder dem på en och annan brödbit.


















Idag, årets första sommardag i Halmstad enligt SMHI, tog jag en liten promenad i Norre katts park, efter att jag slutat jobbet. Jag gick förbi Kattfotens katthem, som har sina lokaler intill parken, stannade till vid Nissan, där vattnet låg spegelblankt och tog en behövlig paus och vilade fötterna vid dammen. En och annan gräsand simmade i vattnet och några solade sig i gräset. Plötsligt fick jag se en fågel, som jag aldrig sett i dammen förut. Den var ungefär hälften så stor som en gräsand och var svår att fånga på bild, då den simmade mer under vattnet än över. Den dök och letade mat på botten, kom upp ett par sekunder och sedan försvann den ner under ytan igen. Efter lite googlande fann jag att det var en Knipa Bucephala clangula (hona), som jag sett. Information om Knipan hittar du här (extern länk), eller lyssna på ett radioprogram om denna andfågel på Sveriges Radio P2 här.
På väg tillbaka till bilen tog jag en bild på en gråsparv, som liksom flera andra småfåglar försökte gömma sig inne bland buskarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar