Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 apr. 2014

Redo för en solig sommar























Att jag älskar tävlingar är ju ingen nyhet och förra året kammade jag hem många fina vinster, men trots att jag skickat in flera bidrag till diverse tävlingar under årets början, har det inte blivit några vinster. De senaste veckorna har turen verkligen vänt och några av mina inskickade slogans har resulterat i flera priser. Idag kom förstapriset, ett par solglasögon av märket Ray Ban, som jag vunnit i en tävling anordnad av McVitiés. Jag hade själv inte köpt ett par solglasögon till det priset, men nu har jag dem gärna på näsan och är redo för en sommar med mycket sol. När jag provade dem ute i vårsolen i eftermiddags kände jag mig som en riktigt tuff brud.

Min motivering i McVitiés tävling:
Godsaker är ett måste i livet

och då är kex från McVitiés helt givet
Passar till vardags men också till fest

eller när jag är ensam och utan gäst
Flera goda smaker så man aldrig blir less
varje sort är en liten delikatess
Min favorit är Digestive till en kopp te
och någon god ost som man kan bré.
Nu är jag sugen på att de nya smakerna testa
för att se om även de tillhör McVitiés bästa


PURINA Gourmet anordnade en tävling till Alla hjärtans dag. Tävlingsuppgiften var att berätta om vad man skulle hitta på tillsammans med sin katt den 14:e februari. Vinsten var en träbricka, med svarvade små ben från DAY Home, mat från PURINA Gourmet och en dubbel matskål i cremefärgad metall (värde 2000 kr) se tävlingen här. Klart att jag inte missade chansen att vinna mat till mina katter, en sort som dessutom är deras favorit. Häromdagen åkte jag till ICA, för att som jag trodde, hämta ut mina solglasögon. Jag blev väldigt förvånad när tjejen i kassan kom med en stor kartong, så stor att jag knappt kunde klara av att bära den till bilen. Först hade jag ingen aning om vad lådan kunde innehålla, för inte var det solglasögonen i alla fall. När jag vände på lådan fick jag se en bild på den vita katten, som finns på alla PURINA Gourmets produkter. Då trillade polletten ner. Ikväll blev det lyxmat på tallriken, till Ängla och Tindras stora förtjusning. Själv åt jag några Dumle Dark, från en annan vinst, som jag kammade hem för någon vecka sedan. Tävlingsuppgiften var att dela med sig av sitt roligaste bus. För många år sedan hällde jag och en arbetskamrat karamellfärg i kastrullen, där vår kollega kokade ris till sin lunch. När hon sedan lyfte på locket, för att lägga upp riset på sin tallrik, blev hon inte speciellt glad över vårt lilla bus. Riset, som då var läskigt grönt, smakade inte annorlunda, men det såg mindre gott ut. Tre påsar Dumle Dark och en Dumlefilt, gav det hysset.

Min motivering i PURINA Gourmets tävling:
Min katt betyder allra mest
och hon är självklart min kärleksgäst
Purinas mousse är hennes älsklingsmat
och det serverar jag henne på fat
men mat och kärlek är inte allt
även om hon får det tusenfalt
Vi ska leka så hon får stimulans
för att ge Valentinedagen lagom balans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar