Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 apr. 2014

Påskfirande vid Hertz Minne


















I år fyller Hertz Minne 100 år och för att uppmärksamma detta var allmänheten inbjuden på påskaftonens kväll. Byggnaden uppfördes 1914 - 1916 på familjen Hertz ägor, efter en donation av August och Fredrik Hertz, söner till f.d. kustroddaren och lantbrukaren Andreas Hertz, på hans 100-årsdag den 14 maj 1913. Hertz Minne användes till en början som ålderdomshem. Efter 1942 har byggnaden bland annat använts som bibliotek, skolbyggnad och kommunalhus. 1974 övertogs ägandet och förvaltningen av en stiftelse. Därefter har byggnaden använts för sammankomster och festligheter, liksom idag.


















Påskaftonen bjöd på strålande sol och närmare 20° och det fina vädret höll i sig även på kvällen. Programmet började med att en man, som gestaltade herr Hertz i tidstypiska kläder, tände brasan. Alla barn, som var utklädda till påskkärringar, bjöds på godispåsar och den som var hungrig kunde köpa grillad korv. Jag och många med mig köpte lotter, där man kunde vinna fina priser, skänkta av flera olika Söndrumsföretag.


















Att rulla ägg, som är en gammal påsklek, var något som lockade både barn och vuxna. Man köpte ett ägg, som man sedan skulle låta rulla genom röret och slutligen träffa en av de två pinnarna. Jag försökte några gånger och var bara någon cm från att ta hem en av chokladlådorna, som delades ut som pris. Det var en trevlig och lättsam tillställning och tanken är att det ska bli en återkommande tradition. Tyvärr hade informationen nått ut dåligt till allmänheten, annars tror jag det varit många fler, som hade hittat till påskbrasan denna härliga påskaftons kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar