Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

8 apr. 2014

Omplantering



















Så var det dags att plantera om alla mina pelargoner, innan de får flytta ut på balkongen. Jag började i helgen med miniatyrerna, som övervintrat på fönsterkarmen i köket med tillskottsbelysning. Alla har klarat vintern och ser välmående ut och en och annan har redan börjat blomma. Eftersom jag har över 200 pelargoner och har problem med min ena hand, orkar jag inte diska alla lerkrukorna när jag planterar om. Istället skrapar jag bort den mesta jorden från krukorna med en vanlig matkniv och nöjer mig med att diska faten. Jag tar bort en del av jorden kring rotklumpen och sedan fyller jag på med ny jord i krukan och trycker till lite lätt med fingrarna. Pressa inte ner jorden i krukan, då det är lätt att man skadar rötterna. Jag kollar noga så ingen planta drabbats av rotlöss, vilket visar sig som vita, små prickar på insidan av krukan, när man lyfter upp rotklumpen, och ibland även i jorden. Om en planta fått rotlöss tar jag sticklingar och slänger moderplantan. Krukorna diskar jag noga i såpvatten och sedan får de torka i ugnen i 100°. Så gör jag även med övriga krukor, som behöver göras rena. Att välja jord är inte lätt och det finns många olika åsikter om vilken jord som är bäst. Jag använder Plantagens egen jord med små lecakulor och tycker att det fungerar bra. Köp inte fyra säckar för en hundralapp, även om det är lockande och billigt. Kosta på dig en bra jord. Du får vad du betalar för, men att köpa speciell pelargonjord är helt onödigt. Några veckor efter omplanteringen börjar jag ge gödning varje gång jag vattnar mina pelargoner, men då med en svagare dos. Det finns specialgödning för pelargoner i handeln, som oftast är ganska dyr. Jag har använt vanligt flytande blomnäring, men de senaste åren har jag köpt gödning i pulverforn, hos Trädgårdspaletten i Malmö. Den passar till alla växter, är dryg och är enkel att använda. Liknande gödning säljs även hos andra odlare. Nu gäller det att hålla koll på nattemperaturen framöver, så den inte kryper ner under nollan. Jag har en liten värmefläkt i beredskap, om våren skulle komma av sig ännu en gång. Nu blir det paus i omplanteringen för idag. Ryggen är trött och fötterna värker, men imorgon fortsätter jag med ytterligare några krukor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar