Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

15 mars 2014

Vårkänslor


















Det är inte bara jag som njuter av att det sakta börjar bli varmare och vill vistas utomhus, lyssna på fågelsången och titta på blommorna. Min katt Tindra har varit ute kortare stunder under hela vintern, men nu är hon ute allt längre på dagar och kvällar. I förgår natt kom hon aldrig in, vilket är väldigt ovanligt, trots att jag var nere och visslade efter henne vid ett flertal tillfällen. Kanske berodde det på att hankatten Ballou kom istället, när jag visslade. Han har lärt sig att när jag visslar på "Jag är fattig bonddräng..." är mina katter och jag utanför huset. Han lägger sig ofta utanför ytterdörren och rullar sig och gör allt för att få komma in, men efter att han skvätt ett par gånger i vårt hus är han portad, trots att han är en jättesöt och väldigt kelig katt. Häromdagen la Tindra sig på en av de stora stenarna utanför vårt hus och verkade njuta av den antågande våren. Ängla har nästan inte alls varit ute i vinter. Ibland har hon stuckit ut nosen utanför dörren och i nästa stund vänt om och gått in igen, men när vi var ute alla tre i torsdag gav hon sig av på egen hand och var ute en bra stund. Tyvärr blev det sköna vädret kortvarigt, för att igår bytas till grå himmel och regn och idag blåst med klass 2 varning. Ikväll har Ängla och jag busat inomhus istället. Jag blåste såpbubblor och Ängla jagade, hoppade och slog sönder dem. När jag ställde upp burken i skåpet igen jamade hon högt, för att verka vilja tala om för mig att vi skulle fortsätta leka. Såpbubblorna, som är speciellt framtagna för katter och innehåller kattmynta, köpte jag i en djuraffär i veckan. De blir inte många bubblor varje gång man blåser och billiga var de inte, men de spricker inte lika lätt och både Ängla och Tindra gillar dem. Till och med grannens katt Lisa, som är svårflirtad, var väldigt intresserad av lukten efter kattmyntan på golvet. Nu hoppas vi på att solen återkommer, så att katterna kan jaga riktiga flugor utomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar