Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 mars 2014

Fram med vattenkannan



















Den senaste veckans stigande temperatur har gjort att jorden torkat ut i krukorna, ute på min balkong. Är det 10° utomhus, så blir det minst det dubbla där, när solen skiner. Jag vill ju inte dra ner rullgardinerna och stänga ute vårsolen, då den väl är framme. Istället får jag plocka fram vattenkannan och ge plantorna en skvätt vatten, i och för sig ett trevligt problem och det lär bli mycket mer vatten att bära ut på balkongen framöver. När jag var ute på balkongen i eftermiddags städade bort några krukor, som jag tömde på jord och gamla plantor. De utblommade vårlökarna, som jag haft inomhus, och en miniprimula, stoppade jag ner i en kasse, som ska köra hem till pappa. Där sätter han ner dem i sin trädgård och så får han glädje av dem till nästa år. Minipenseerna tillsammans med de små påskliljorna, som jag planterade för flera veckor sedan, står nu som vackrast i den hängande korgen. Jag passade jag på att dekorera planteringen med tillandsia och ett litet fågelbo med ägg. Fåglar har vi många kring huset och det flyger till och med in en och annan på balkongen, då det inte är tätt under balkongtaket, men några häckande fåglar har jag ännu inte haft glädjen av att ha där. Oftast hittar de in under taket, men inte ut, och passar de sig inte är risken stor att de blir ett lätt byte för någon av mina katter och blir kattmat, vilket jag självklart inte gillar. Så det är trots allt bättre att ha ett fågelbo med konstgjorda ägg, än om jag föredrar det som är äkta i naturen. På tal om äkta så är faktiskt de färgglada fjädrarna, som vi sätter i våra ris framöver, äkta fjädrar plockade från kalkoner. Jag kontaktade "Djurens Rätt" och frågade om de kunde svara på om fjädrarna plockas från levande eller avlivade fåglar, men de kunde inte ge mig svar på den frågan, mer än att inga fjädrar tas tillvara från svenska kalkoner. Tänk på det innan du köper påskfjädrar till ditt ris. Du kan läsa mer om frågan kring påskfjädrar på Djurens Rätts hemsida här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar