Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 mars 2014

Första vårblommorna utomhus


















Vid ett besök i pappas trädgård, i veckan som gick, fick jag se att det hänt en hel del sedan jag var där senast. Auriklerna hade börjat blomma och tulpan- och påskliljor hade kommit upp en bra bit. Tyvärr hade rådjuren varit framme och ätit på tulpanbladen, men som tur är har inte knopparna kommit upp, så det finns hopp om att få se dem blomma framöver. Bara några hundra meter från mitt hus såg jag ett rådjur igår, men här får de gärna vara så jag får se och njuta av dem. Tyvärr satt jag i bilen och kunde inte få upp kameran innan rådjuret stolt sprang in bland träden. Hoppas det fortsatte in i Hallägraskogen, bort från vägar och bilar.


















Snödropparna hade slagit ut ordentligt och vita, troligtvis scilla, hade börjat blomma. Det lär dröja ett tag till innan den mer vanliga blå scillan, som växer i stora mattor i pappas trädgård, står i blom. Den hade inte kommit så långt än och bara bladtopparna stack upp ur jorden. Blåsippsplantan, som en gång växte på min balkong och sedan flyttade hem i pappas trädgård, hade vaknat till liv, men blad och blommor får jag vänta på.


















Intill Knebildstorpsbäcken har jag plockat tussilago sedan barnsben. Sedan många år tillbaka ligger där nu ett företag och en del av grässlänten är asfalterad, men det hindrar inte mig från att smyga dit på våren och titta efter hästhovar. Personalen, som sett mig, undrar nog vad jag gör där med näsan och blicken ner i backen. Häromdagen hittade jag två små tussilago, som tyvärr inte var utslagna, då det var väldigt mulet väder. Jag lät dem stå kvar där de växte, men när de kommer fler ska jag, min vana trogen, plocka hem några och ställa i ett snapsglas på bordet. Välkommen härliga vår!



1 kommentar:

  1. Vad långt våren har kommit hos er! :) Här i Stockholm har jag bara sett snödroppar och vintergäck än... De där vita "scilla" tror jag heter porslinshyacint. Jag har sådana i gräsmattan, men här har de inte ens börjat titta upp än :(
    Sanna

    SvaraRadera