Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

13 mars 2014

Blått är flott


















Blått som det mäktiga havet och som en molnfri himmel. Ofta förknippas den blå färgen med stillhet och lugn och kanske är det därför som jag tycker att blommor, som är riktigt blå, är lite speciella. Blåsippan och scillan är bland de första blommorna, som slår ut på våren, och syns lite extra i rabatten. Den lilla plantan med blåsippor växer numera i min pappas trädgård, men jag ser plantan som min, då den en gång växte på min balkong. På den tiden var inte min balkong inglasad och saknade tak och jag odlade mest perenner. Årets första blå scilla såg jag häromdagen utanför sjukhusets dialysentré och de gjorde att jag hade ett  leende på läpparna när jag klev in genom dörren, trots att jag hade dagens behandling framför mig. Mina pelargoner har börjat vakna till liv och en och annan har börjat sätta knopp. Tyvärr är det ingen som blommar med blå blommor, men jag älskar pelargoner ändå. Jag har börjat ta sticklingar från mina plantor och snart är det dags att börja plantera om moderplantorna i ny jord. Fler sticklingar lär det bli framöver, men för tillfället trängs sticklingar med frösådda pelargoner, både vilda och med frön från mina egna plantor, och på köksbordet finns det inte plats till en enda kruka till. Alla mina pelargoner har inte klarat vintervilan och idag slängde jag ut en och annan som dött. Att diska krukor i såpvatten, vilket tillhör odlingens baksida, blev kvällens jobb och sedan fick krukorna torka i ugnen på 100 grader. Då ska det förhoppningsvis inte finns kvar några eventuella bakterier eller någon ohyra. Några förluster under vintern får man räkna med. Jag tycker ändå det är lika tråkigt varje gång, som jag inte lyckas sköta om mina plantor. Flera änglapelargoner, som jag köpte förra året, har inte klarat sig, men under sommaren ska jag försöka lära mig lite mer om just denna sortens pelargoner och förhoppningsvis lyckas jag bättre till nästa vintervila. Den enda glädjen med att samlingen blir något mindre är att jag kan köpa nya sorter framöver. I år ska jag bara köpa miniatyr- och dvärgpelargoner, så jag slipper stora, tunga krukor och så får jag plats med ännu fler skönheter på min lilla balkong.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar