Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

24 feb. 2014

Kaninhistoria med lyckligt slut


















Igår, när min granne Mona var ute och tog sin dagliga promenad, fick hon se en svart kanin mellan bilarna på parkeringsplatsen intill vår gård. Hon försökte locka på den och fick tag i kaninen och tog med den hem. En annan granne berättade om den upphittade kaninen och jag ringde på hos Mona och fick komma in och titta på den. Mona hade lagt kaninen i en stor pappkartong på balkongen och stängt dörren så att deras katt Lisa inte skulle komma åt den. Medan Mona gick upp på vinden och hämtade ner en marsvinsbur, från deras förråd, tog jag upp den lille kaninen i mitt knä. Där verkade den tycka om att ligga och medan jag pratade lugnt och klappade den slutade den att darra. Medan Mona ordnade lite mat till kaninen gick jag ner och ringde på hos en annan granne, som har en dotter i skolåldern. Kanske visste hon vem som ägde en svart kanin? Ja, jo hon hade en klasskamrat som hade en svart kanin. Hon skulle försöka kontakta henne under dagen. Medan jag la ut efterlysningar på facebook, i hopp om att hitta kaninens ägare, ringde Mona på hos ytterligare en granne med barn. Ett av barnen känner en tjej, som bor några hus längre bort, och som har en svart kanin. På vägen dit mötte Mona den oroliga tjejen, som letade efter lille Rufus. Ett litet barn hade råkat släppa ut kaninen på morgonen och när tjejen väcktes av sin mamma fick hon veta att kaninen rymt. Nu har den 6 månader gamla Rufus fått komma hem till sin matte igen och allt slutade lyckligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar