Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

27 feb. 2014

Fikonträdet har redan vaknat

Förra året köpte jag ett litet fikonträd för bara några tior. Jag har aldrig haft något fikonträd tidigare och skötte det, som de flesta andra växter jag hade på balkongen. Det fick vatten och liten dos näring vid nästan varje vattning. När hösten kom tappade trädet alla sina blad. Jag trodde först att det höll på att ge upp livet, men läste sedan att fikonträdet är ett lövfällande träd, som fäller alla blad till vintern. Tyvärr skulle jag fortsatt förkovra mig i hur man sköter detta träd och ställt det svalt under vintern. Istället har det fått stå ljust i ett varmt källarutrymme och nu har trädet redan fått stora blad. Jag har nu flyttat ut det på balkongen och jag hoppas att denna svala period ska räcka för att trädet ska sätta frukt framöver. Frågan återstår om jag ska våga klippa ner det en bit, för att det ska växa sig tätare så småningom, eller om det då kommer att blöda. Oftast delar jag med mig av små odlingstips här på min blogg, men nu är det jag som eftersöker tips om hur jag ska sköta mitt lilla fikonträd. Hör gärna av dig till mig om du har odlat fikonträd och kan ge mig råd och tips! Min katt Ängla är en riktig linslus och när jag ska fotografera blommor är hon snabbt framme framför kameran. Denna gången tycker jag trots allt att hon tillförde något positivt till bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar