Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 feb. 2014

Årets kalla nyheter


















Någon mer kyla vill jag inte ha och definitivt inte mer snö, men ibland kan faktiskt något riktigt iskallt vara ett tecken på att våren närmar sig. De första av årets glassnyheter från GB Glace är ute i butikerna. På Pressbyrån, 7-Eleven, Statoil, Preem, OKQ8 har de fått hem några av de nya glassarna och från vecka 11 kommer de att finnas i alla övriga affärer, enligt besked från GB Glace. Jag var mest sugen på glassen Taco, gräddglass med kolasås i våffla och överdrag av mjölkchoklad och jordnötter, men tyvärr hade man inte fått den på Preemmacken, där jag handlade. Istället köpte jag Magnum White, som återkommit till sortimentet och Magnum Limited Edition with Marc de Champagne, som GB Glace tagit fram för att fira Magnum 25 år. Marc de Champagneglass med Marc de Champagnesås, som täcks av ett  lager mjölkchoklad och ett silverfärgat överdrag, tycker jag själv ser mer grått och märkligt tråkigt ut. Årets isglassnyhet X-POP har smaker av cola, jordgubb, fruktbubbelgum och citron-lime, med ett överdrag med fruktbubbelgumssmak och godis, som poppar i munnen när man äter den. Den kostar bara 7 kr och kommer säkert att bli årets populäraste barnglass. Hur de olika glassarna smakade vill jag inte avslöja, det får var och en bilda sig en egen uppfattning om. Nu är det bara att vänta på fler nyheter i frysdiskarna framöver. Övriga glassnyheter hittar du på GB Glace hemsida här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar