Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 jan. 2014

Så kom årets första snö


















I ärlighetens namn tycker jag att det är väldigt vackert när de vita flingorna dalar ner från skyn och snön täcker landskapet med sitt vita täcke, men jag gillar inte hala vägbanor eller kylan, som tränger in i märg och ben. Än värre är det när snön smälter ena stunden  för att timmarna senare frysa till en knagglig isbana på vägar och gångbanor. Jag har nog blivit för gammal, för jag kan inte minnas att jag hade några negativa tankar om snö när jag var liten. Då ville jag helst vara ute så länge som möjligt på dagarna för att bygga snöhyddor, göra lyktor och åka skidor. Jag undrar om talesättet "Det var bättre förr" gäller snöröjningen, om man ser det ur ett mer vuxet perspektiv. Vi barn var i alla fall ruskigt arga på plog- och sandbilen, som kom och körde så fort det kommit några cm snö på Körsbärsvägen. Vi stod ofta påpälsade med termobyxor och pjäxorna, för att ge oss ut i spåret på vår gata, då sandbilen grusade våra planer på bra skidföre. Nä, nu sitter jag hellre inomhus i värmen och ser på barnen, som leker i den lilla backen på lekplatsen utanför vårt hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar