Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

26 jan. 2014

Pelargonknoppar i januari























Min pelargon P. cotyledonis köpte jag för några år sedan hos Trädgårdspaletten i Malmö. Jag var där med en bussutflykt och vi blev visade runt i flera av deras växthus, där det är olika temperaturer för att passa olika typer av växter. Största anledningen till att jag åkte dit var deras pelargonsticklingar. När ägaren insåg att jag var lite av en pelargonnörd tog han med mig in i deras "privata" växthus och han plockade fram en stor fin P. cotyledonis, som jag fick köpa till ett bra pris. Första åren växte plantan, blev sakta större och fick ett fint bladverk, men några blommor fick den inte. Jag har hört en del medlemmar, i Pelargonsällskapet, prata om sina "Cottar" och nästan lite lyriskt om pelargonens ovanliga, vackra, vita blommor. Eftersom jag bara odlat pelargoner några år, trodde jag inte att jag gav min planta rätt omvårdnad. men där hade jag fel.



















Sent i höstas kom ett par små blomknoppar, som slog ut och visst var blommorna vackra. De liknar inte blommor, som någon annan pelargon har. Nu tycker jag i och för sig att plantan, som nästan liknar ett litet träd, är vacker även utan blommor med sina vedartade grenar och hjärtformade, läderartade, blanka blad. För några veckor sedan flyttade jag in krukan med min "Cotte" från balkongen och ställde den i trapphuset. Då såg den mycket välmående ut, men varje dag den senaste veckan har jag sett hur fler och fler blad vissnat på plantan. Någonstans i bakhuvudet minns jag att någon medlem i Pelargonsällskapet sagt att bladen brukar vissna ner och sedan kommer blomningen. Jag trodde ändå att plantan mådde dåligt och att jag kanske till och med skulle behöva köpa en ny till våren, men plantan mår tydligen bra. Idag infann sig ett sådant där Halleluja moment, som dyker upp när det händer något positivt med min odling. På varenda gren, bland de vissna bladen, fick jag se fullt med små blomknoppar. Oj, vad vackert det kommer bli om någon vecka, när min P. cotyledonis får en sky av vita blommor. Nu har jag läst på och fått veta att "Cotten" är en suckulent perenn, som fäller sina blad på sommaren. Att pelargonen är en typisk sommarblomma tror nog många, men det stämmer inte. Framför allt de vilda arterna blommar olika tider på året och det är bara en av anledningarna till att det är så roligt att odla pelargoner. Snart börjar årets program för oss medlemmar i Pelargonsällskapet. I Halland börjar det med en nybörjarträff, då vi tar sticklingar, sår frön, fikar och pratar pelargoner. Vi hoppas att få se många nya medlemmar i år. Läs mer på föreningens hemsida här, där du som medlem bland annat har tillgång till en bildbank, med mängder av pelargonbilder och information om varje art.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar