Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 jan. 2014

Katter i julklapp



















Att jag älskar katter vet du säkert redan, om du brukar läsa min blogg. Jag fick flera katter i julklapp i år, men det var inga, som är livs levande. En ny liten familjemedlem hade jag i och för sig gärna velat ha, men jag tror inte att Tindra blivit lika förtjust i den som jag. Hon är inte katten, som tycker om andra katter, i alla fall inte lika mycket som matte och jag vet inte heller hur Ängla reagerat över ännu en katt på deras lilla revir.
Detta lilla "änglaspel", men med katter, fick jag av min syster på julafton. Katterna snurrar sakta runt över ljuset och sprider extra mys i vintermörkret. Boken "100 KATTER" fick jag också i julklapp. Den innehåller små, korta berättelser om katter, som på olika sätt satt stora avtryck i historien. En trevlig liten bok för den som tycker om katter.























Förutom levande katter är jag sedan barnsben förtjust i HELLO KITTY och det vet min systerdotter Rebecka. Så vad kunde passa bättre att ge mig i julklapp än en rosa slickepott, med den söta lilla katten.
Tack för alla fina julklappar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar