Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 jan. 2014

Första sticklingarna i butik


















Efter arbete och besök hos tandhygienisten var jag både trött, frusen och på mindre gott humör, men inte tröttare än att jag orkade köra genom stan till Eurostop. Där mötte jag upp Björn, min systers sambo, som hade vägarna förbi Halmstad och som överlämnade en växtlampa till mig. Stort tack Björn! När jag ändå var på andra sidan stan passade jag på att ta en sväng inom Blomsterlandet. Behöver jag skriva att mitt hjärta slog en liten volt, när jag fick se vagnen, som var full av olika sticklingar. Bland zonalpelargonerna fanns bland annat kärlekspelargonen, med sina mörkröda vackra blommor, Prins Felix, som får ljust rosa blommor och äggskalspelargonen Avenida Mosaic Red, med vita blommor med röda streck och prickar. Det fanns också ett par sorters doftpelargoner, som inte får så stora blommor, men där bladen luktar av t.ex. citrus. Inga speciellt ovanliga pelargoner, för oss som är samlare, men nu känns det som pelargonsäsongen startat. Eftersom jag bestämt mig för att bara samla på miniatyr- och dvärgpelargoner i fortsättningen, lyckades jag gå förbi vagnen utan att plocka ner några sticklingar i korgen. Jag plockade istället till mig en bukett med rosa tulpaner, två blå saint paulior och efter en del funderande och övervägande med mig själv, köpte jag ett behändigt litet lysrör för växter, som kommit in i butiken i veckan. Lysröret finns i två storlekar med armatur och det finns även en ställning att köpa till. Jag ska hänga mitt lysrör i gardinstången och förhoppningsvis ska alla småttingarna i sovrummet må bättre nu när de får mer ljus. Nu återstår att hitta en armatur, som passar till växtlampan, som jag fick idag, så att miniatyrerna i vardagsrummet också får lite extra belysning. Eftermiddagen slutade i och för sig med ett par timmars sömn under täcket i sängen, men jag var på mycket bättre humör, när jag fått botanisera bland blommor och grönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar