Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

30 dec. 2013

Nytt besök vid matplatsen



















Jag bor ungefär en halvmil utanför centrala Halmstad. Att bo mitt i centrum har aldrig lockat mig. Tänk så mycket vackert, som jag då inte skulle få uppleva, utanför husknuten. Fåglar ser vi mängder av varje dag och det är härligt att höra fågelsång om våren och se dem flyga runt och samla material till sina nya boplatser. I somras hade vi en räv strax utanför ytterdörren, som återkom flera nätter vid midnatt. Igelkott, fasan, grodor och rådjur har vi också fått besök av, om än mera sällan. För något år sedan hade vi sex ekorrar, som besökte vår matplats utanför vårt hyreshus. Vi är några i huset, som hjälps åt att mata fåglarna, men det är mest en äldre herre, som ger ekorrarna mat. De har lärt sig att de ska lyfta på locket på lådan och däri hämtar de sedan sina godsaker. Tyvärr har vi inte sett några ekorrar på ett bra tag, men de sista veckorna har det kommit två på besök. Vi tror att de är nykomlingar vid matplatsen, för de har fortfarande inte hittat till nötterna i lådan. Idag fick jag syn på en av dem. Jag var snabbt in och hämtade min kamera och fick ett par bilder på ekorren, som inte verkade vara särskilt skygg. Nu när julen är över och julpyntet snart ska plockas bort, ska julnötterna, som mest legat i en skål som dekoration, lämnas ut till bättre behövande. Snart kommer väl den riktiga vintern med snö och kyla och då får ekorrarna låta sig väl smaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar