Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

11 dec. 2013

Lucköppning 11/12























Det blir lätt stressigt veckorna före jul. Mycket ska hinnas med. I affärerna trängs man med en massa människor, som ska handla julklappar och köpa hem julmat. Hemmet ska städas och pyntas och familjen ska enas om en vacker gran. Man ska på julfest med arbetskamraterna, hinna med barnens luciafirande i skolan och har man otur har de vuxit ur sina vita särkar från ifjol. Samtidigt ska alla dagliga vardagssysslor skötas i vanlig ordning. Låt inte december månad bli veckor fyllda med en massa måsten, så du stressar runt med hjärtat i halsgropen och har huvudvärk när det, på tok för sent, är dags för nattens skönhetssömn. Avsätt tid för att bara njuta och koppla av, så du inte vaknar upp på julaftons morgon och är helt slutkörd. Ta en långpromenad i lagom takt och rensa tankarna. Frisk luft är bra för både kropp och själ. Koppla sedan av med ett fotbad och drick något värmande. Glöggte, varm choklad eller chailatte från Espresso house, är oftast snällare för en stressad mage, än svart kaffe. På Espresso house kan du köpa chailattepulver på burk och sedan är det bara att tillsätta varmt vatten och mjölk. Passar bra som julklapp till den fikasugne tillsammans med ett kort laddat med pengar, som dessutom ger rabatt på både fikat och det man köper med hem från caféet. Varm choklad blir extra god med små marshmallows i koppen. De vuxna kan spetsa chokladen med en skvätt cointreau eller rom och vispad grädde på toppen. Det värmer gott efter en promenad i vinterkylan.
Glöm inte att stressa av! Julen ska vara en tid med njutning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar