Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

21 nov. 2013

Tomtestigen på Vellingeblomman


















Tycker du om tomtar, änglar och annat pynt, som hör julen till? Då tycker jag verkligen att du ska göra ett besök hos Vellingeblomman, som ligger på vägen mellan Malmö och Trelleborg. Jag har flera gånger besökt  tomtebyn, som är uppbyggd i deras växthus, på en yta av 5000 kvm.


















Att besöka Vellingeblommans tomteby är helt gratis, men jag kan rekommendera dig att ta med den stora börsen, då du troligtvis inte åker hem därifrån tomhänt. Innanför entrén hälsar den första lilla tomtenissen välkommen med sina djur.


















Efter att ha gått förbi mängder av amaryllislökar i diverse storlekar och färger, enar och andra växter, som är typiska i julens blomsterarrangemang, möts man av tomtar i långa rader. Stora tomtar, små tomtar, smala tomtar, tjocka tomtar, röda, vita, tomtar och ännu fler tomtar.

Vill du göra din egen tomte får du flera tips och idéer och allt material finns att köpa, färdigpackat i påsar, beroende på vilken tomte just du valt och vill göra, av dem du ser på bilden.


















I rum efter rum möts du av julpynt i alla möjliga färger. Här i vitt, silver och turkos.

 
















I några rum är det flesta sakerna i den mer klassiska julröda färgen. Tomtar, änglar, hundar och katter med tomteluva, kransar, ljusstakar, ja här är det nog inget som fattas.


















En del av pyntet är masstillverkat utomlands, medan det finns en del svenska, handgjorda tomtar.

Längs med tomtestigen är det uppbyggt små landskap här och där och man får inte ha bråttom om man ska hinna med att titta på allt, som man går förbi. Blir du trött i benen eller blir sugen på något ätbart kan du ta en paus och köpa en fika i caféet, där man serverar allt från soppor, till smörgåsar och bakverk.


















Tomtarna är ofta i rörelse och här är de i full gång med att baka pepparkakor och fixa med allt julstök. På en vägg i rummet intill hänger rader med pepparkaksformar. De gammaldags, gubbarna, gummorna och grisen finns där, men nu kan du även baka pepparkakor i form av, tåg, musikinstrument, katter, hundar, dinosaurier och många, många fler figurer. Själv köpte jag en liten snögubbe och snöflinga, till samlingen där redan änglar och katter finns, som jag köpt vid tidigare besök.


















Om du vill komplettera julpyntet till granen, eller kanske helt vill ändra stil och färg, då kan du hitta nästan vilken kulör du vill på bl.a. kulor och glitter. På en annan avdelning hittar du ljusslingor och mängder av ljusstakar och adventsstjärnor. Kulor och pynt finns i guld, vitt, rött och grått...


















och i nästa rum vitt och lila...


















...och vitt, silver och guldgult. Nu börjar det bli svårt att välja.


















Det är halt att åka skridskor för de små nissarna och alla lyckas inte lika bra med att göra en piruett på isen och sätter en och annan rova och hamnar på rumpan.


















Jag är inte förtjust i konstgjorda granar, men hos Vellingeblomman har de mängder av granar, som är riktigt fina. Du kan välja på olika storlekar, med mer eller mindre täta grenar och sedan är det bara att välja och köpa den som plånboken tillåter.


















Tomtefar hade tydligen arbetat hårt, för han sov tungt och var svår att väcka. Hans bröstkorg höjde sig och hans snarkningar hördes i flera rum runtomkring.


















Ugglor har blivit ett populärt djur i flera sammanhang och självklart fanns de även här, att hänga i granen, sätta i blomsterarrangemang eller som pynt i hyllan. Här tillsammans med bl.a. renar och änglar i naturfärger.


















När jag gick förbi de flitiga nissarna i snickarverkstaden, kom jag att tänka på tomteverkstaden, som visas i tv på julaftons eftermiddag varje år. Skillnaden här var att man inte målade med schackrutig färg och några dockor med krulligt hår såg jag inte till.


















I ett av rummen hade man byggt upp en julkrubba i naturlig storlek. Åsnan, som Maria red på, fanns där och två små åsneföl, som jag i och för sig aldrig läst om i bibeln. Oavsett så var de väldigt söta och jag kunde inte låta bli att klappa ett av dem och känna lite på de mjuka öronen, trots att skylten på staketet uppmanade om att man inte skulle klappa djuren p.g.a. allergi och smittorisk.


















Fåret hade inga lamm och det är ju förståeligt med tanke på årstiden. Det såg ganska ensamt ut, där det låg och tryckte intill väggen.


















För den som tycker om att bygga vinterlandskap i miniatyr, fanns det otaliga små figurer och hus bland hyllorna.


















Det fanns även andra mer detaljerade hus, vagnar, människor och mängder av tillbehör. En del innehöll teknik, som gjorde att hjul, linbanor och annat rörde sig och lysande lampor blinkade. Något för den riktiga samlaren, som gillar att pyssla och bygga.


















Jag har redan mycket julpynt hemma och har inte plats med så mycket nytt, men en liten ängel i vitt, grått och lila (nere till höger) kunde jag inte motstå. Den fluffiga kroppen, de smala benen och det lite uppnosiga ansiktet föll mig direkt i smaken. Det blev även ett mossklädd krans, i form av ett hjärta, minihyacinter och årets tomte i keramik. med lykta för värmeljus. Den gav jag till min syster och jag hoppas den ska få stå kvar på syrrans yttertrapp hela julen, utan att få fötter.


















Nu närmar man sig slutet på tomtestigen och jag har bara tagit med bilder på en liten del av alla rum längs stigen. Utöver tomtebyn har Vellingeblomman även en presentavdelning, en stor djuravdelning för katter, hundar och smådjur, blommor, krukor, dekorationer till planteringar och allt annat som man normalt hittar hos en blomsterhandel. Har du inte hittat någon tomte eller ängel, som fallit dig i smaken, efter denna runda, då gillar du nog inte julen över huvud taget. HOHO!
Läs mer om Vellingeblomman och deras öppettider på deras hemsida här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar