Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

1 okt. 2013

Planteringsdags























Ni som bor i hus eller äger en sommarstuga har kanske redan grävt ner era tulpan- och påskliljelökar i trädgården. Själv brukar jag vänta till lökrean innan jag handlar, då jag slipper ta hänsyn till tjälen när jag sätter lökar på balkongen och kan på så vis vänta längre med att få ner lökarna i jorden. I år har jag bara köpt en påse med pärlhyacinter, då jag inte lyckats så bra med mina lökplanteringar på balkongen, efter att jag glasade in den. Däremot ska jag plantera en och annan amaryllislök inomhus. Visst går det att köpa dem färdigplanterade i kruka och framdrivna med både en och två stänglar, men halva glädjen med att plantera dem själv är när man får se toppen på den första knoppen titta upp ur löken. Vill man dessutom ha en amaryllis med lite annorlunda blommor, hittar man sällan dem i kruka. Det är knappt två månader kvar till första advent, en av de helger på året då vi dekorerar våra hem med mest blommor. Om du ska kunna glädjas av en blommande amaryllis till advent är det hög tid att plantera den nu. I veckans reklamblad från Lidl annonserade de om amaryllislökar, men när jag körde inom butiken idag fick jag till min besvikelse veta att de får hem lökarna först på torsdag. Längtar verkligen efter att få plantera några lökar, men det finns ett litet problem och det är var jag ska få plats med dem. Mina fönsterkarmar är ganska upptagna av pelargoner nu och lär så förbli fram till våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar