Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

2 juli 2013

Pelargonsticklingar, lax och glass

En bekant i pelargonsällskapet hörde av sig för några veckor sedan och erbjöd sig att köpa pelargoner när hon skulle åka till Sutarve på Gotland. Jag borde inte köpa  fler pelargoner i år, men hittade många små miniatyrer, som jag gärna ville ha och skickade iväg en lista med min beställning. I lördags var det dags att ta min toyota och köra till Falkenberg och hämta sticklingarna hemma hos Irene. Oron gnagde lite inombords när jag körde iväg, då tankarna fortfarande spelar mig ett spratt ibland och orsakar panikångest när jag ger mig iväg med bilen. Nu var viljan starkare att hämta hem mina nya pelargoner och jag hade bestämt mig för  övervinna oönskade tankar om de dök upp. Väl i Falkenberg körde jag fel, men det resulterade i att jag fyndade en lila, körtärmad märkestopp på Kupan för endast en tjuga. Efter ett nytt samtal till Irene var jag på rätt väg och hittade snart hem till henne. Det är alltid lika roligt att besöka andra pelargonfanstaster och titta på deras samling och se hur de löser platsbristen både sommar- och vintertid. Sticklingarna från Sutarve var verkligen inte stora, men miniatyrer är miniatyrer, växer sakta och ska inte bli stora. Nu hoppas jag på att värmen återvänder så att de hinner bli lite större innan säsongen är över.
På vägen hem öppnade sig himlen och regnet öste ner när jag gick in till Lettlandshjälpens seconhandaffär i Slöinge. Det blev en snabbvisit där då det bara var tio minuter till stängningsdags. Istället körde jag vidare till Laxbutiken och köpte med mig en stor laxtallrik och lax- och spenatpaj. Är du på resande fot och kör E6:an förbi Heberg i Halland, kan jag verkligen rekommendera att du stannar till och äter middag på Laxbutiken, som har ett flertal olika laxrätter på menyn. I byggnaden ryms även en glassbutik och där stannade jag till och plötsligt kände jag mig som ett barn på nytt. De hade mängder av olika glassorter från SIA-glass, men det bästa av allt  var bordet, som var fyllt med diverse tillbehör. Chokladsås, noisette, kolasås, sylt, gräddbullar, minimaränger, chokladströssel, knäckkulor, rosa chokladspån, mörka chokladspån, rånrullar med och utan strössel, kex, små pappersparasoller och glittriga vippor att sätta på toppen. Det var så många olika sorter att jag inte kunde med att ta av alla, trots att man fritt fick plocka ur skålarna på bordet. Medan regnet smattrade på taket satt jag i bilen och njöt av glassen innan jag körde vidare mot Halmstad. Väl hemma somnade jag utslagen på sängen med Ängla intill mig. Nu står mina omplanterade miniatyrer i sovrumsfönstret med noga övervakning. De torkar lätt ut i de små krukorna, men det ät viktigt att de inte övervattnas. Då är risken stor att rötterna ruttnar och plantorna dör. Till slut vill jag rikta ett stort tack till Irene, som förutom inköpet gav mig ytterligare två små miniatyrer från sin samling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar