Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

14 juni 2013

Grilltips för dig i lägenhet + Mangosås















Sommartider är grilltider, men bor man som jag i en lägenhet får man lov att improvisera lite på spisen eller i ugnen, om man inte har möjlighet att grilla utomhus på en plats, där röken inte stör grannarna. Jag steker marinerade kotletter på stekjärnet och kryddar med grillkrydda, eller tillagar grillspett i ugnen. Det blir inte riktigt samma smakupplevelse, men det ger ändå lite sommarfeeling. En potatisgratäng eller potatissallad av nypotatis och en grönsallad med melon och jordgubbar är gott till. Något som går minst lika bra att göra i ugnen, som på grillen, är foliepaket med nypotatis, fisk och olika grönsaker. Läs mer om det på min blogg här. Prova en ny sås till det kycklingen eller köttet, nästa gång du grillar. Receptet på denna mangosås hittade jag i en veckotidning, men jag har ändrat lite på ingredienserna. Jag provsmakade den tillsammans med en bit grillad kyckling med grönsaker, melon och salta jordnötter till. Såsen var riktigt god och var väldigt enkel att göra.

Recept
Mangosås
6 portioner

3 dl creme fraiche eller turkisk yoghurt
½-1 tsk sambal oelek
3 msk mango chutney
1 pressad vitlöksklyfta
1 krm salt
½ tsk socker
1 krm curry (kan uteslutas)

Blanda ihop alla ingredienser och smaka av med salt. Låt gärna såsen stå i kylen en timma eller mer innan den ska serveras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar